تفاوت های شایان فرز سی ان سی عمودی و افقی

فرز افقی و عمودی

تفاوت های فرز سی ان سی عمودی و افقی

امروزه دستگاه فرز CNC به دو صورت افقی و عمودی طراحی و تولید می‌ شود. نحوه مکانیزم و قطعات دستگاه فرز عمودی و فرز افقی مانند یکدیگر است اما قطعا بین این دو نوع دستگاه از نظر سیستم حرکتی و کاربرد تفاوت‌ هایی وجود دارد. اکنون برای اینکه بدانیم تفاوت فرز عمودی CNC و فرز افقی چیست و دقیقا چه کاربرد هایی دارند؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

دستگاه فرز CNC عمودی و افقی از لحاظ موقعیت اسپیندل , سرعت , کاربرد , دوام و ماندگاری و همچنین قیمت باهم تفاوت دارند.

تفاوت فرز CNC افقی و عمودی از نظر موقعیت اسپیندل

 علت تقسیم بندی انواع دستگاه فرز، جهت محور اسپیندل است. در واقع نحوه قرار گیری قطعه کار و حرکت محورها اصلی ترین تفاوت فرز عمودی CNC و فرز افقی CNC است.

بررسی عملکرد فرز افقی سی ان سی

اساس کار دستگاه فرز افقی CNC، بدین صورت است که ابزار برشی بر روی اسپیندل افقی تعبیه شده و با حرکت طولی در راستای میزی که به صورت افقی قرار گرفته است؛ عملیات مختلفی از جمله براده برداری و تراشکاری قطعه ی متصل به میز را انجام می‌ دهد. در ماشین سی ان سی فرز افقی، تیغه فرز به محوری افقی که خود به کمک محور اصلی دستگاه (X،Y،Z) به چرخش در می‌ آید بسته می‌ شود. در زمان روشن کردن دستگاه، تیغه به صورت افقی و پیوسته طبق داده‌ های ورودی بر روی قطعه‌ی چوبی، سنگی، فلزی، پلاستیکی و … می‌ چرخد. ساده ترین عمل ماشینکاری در فرز افقی، براده برداری با تیغه غلطکی است که برای روی قطعه کار مورد نظر انجام می‌ شود.

بررسی عملکرد فرز عمودی سی ان سی

با استفاده از ماشین فرز عمودی cnc تمامی عملیات ماشینکاری بر روی قطعه کار به صورت عمودی یا مورب صورت می‌ گردد. در این ماشین، محور اصلی دستگاه به صورت عمودی نصب شده و حرکت نسبی بین تیغه و قطعه کار در امتداد محور عمودی انجام می‌ شود. ساده ترین عمل ماشینکاری در فرز عمودی، سوراخ کاری با تیغه غلطتی معکوس شده است. اغلب به این ماشین کاری، فرزکاری صعودی می‌ نامند.

بررسی سرعت دستگاه فرز افقی و عمودی

دستگاه فرز سی ان سی عمودی به دستگاه مته دریل شباهت زیادی دارند و از سویی هم دستگاه فرز سی ان سی افقی به یک اره مدور شباهت دارند. به همین دلیل کاربرد و مزیت هر یک آن ها متفاوت می‌ شود. به طور مثال ویژگی اصلی دستگاه فرز افقی این است که اسپیندل کاملاً با سطح میز موازی بوده و به همین دلیل عملیات برشکاری در سرعت بالایی انجام می‌ شود. اختلاف سرعت فرز افقی 3 تا 4 برابر سرعت دستگاه فرز عمودی cnc است.

کاربرد و تفاوت‌های میان ماشین CNC افقی و عمودی

در دستگاه سی ان سی افقی موقعیت محورها نسبت به میز دستگاه و قطعه کار افقی و موازی است. به همین دلیل در انجام برش کاری‌ های پیچیده و سه بعدی ناتوان است. از این دستگاه‌ بیشتر برای برشکاری‌ ها و براده برداری‌ های ساده و سطحی استفاده می‌ شود. به طور مثال برای برای صافکاری، ایجاد شیار بر روی سطوح، مونتاژ کاری، جدا کردن قطعات مختلف از یکدیگر و … دستگاه فرز سی ان سی افقی بهترین گزینه است.

البته باید بگوییم که از این دستگاه نمی‌ توان انتظار سوراخ کاری را داشت چرا که عملیات سوراخکاری به صورت عمودی انجام می‌ شود. از آنجایی که اندازه دستگاه فرز سی انسی متغیر است، لذا این امکان وجود دارد که از دستگاه هم به صورت یک دستگاه رومیزی و هم به صورت یک دستگاه صنعتی کارگاهی استفاده کرد.

 

مقایسه فرز عمودی و افقی CNC از نظر دوام و ماندگاری

در صورت نگهداری درست از دستگاه‌های فرز افقی، می‌توانید مدت بیشتری از آن‌ها استفاده کنید. به عبارت بهتر در ساخت این ماشین‌ها از قطعات باکیفیت‌تری استفاده شده است؛ به دلیل اینکه آن‌ها برای کار بر روی قطعات بزرگ با وزن زیاد طراحی شده‌اند و باید به گونه‌ای باشند که در مواجهه با این موارد آسیبی نبینند. در نتیجه دوام و ماندگاری فرزهای افقی در مقایسه با عمودی بیشتر است.

 

 

 

مقاله مرتبط

 

 

tak-admin
ارسال دیدگاه