پدیدار شدن برخی مشکلات در cnc و راه حل های آن قسمت2

پدیدار شدن برخی مشکلات در cnc و راه حل های آن قسمت 2

همانطور که در مقاله ی قبل گفته شد , دستگاه های cnc شما هر چقدر سریع و کار آمد باشند ، در طول زمان آنها از خرابی های احتمالی مصون نخواهند ماند. مشکلاتی به وجود خواهد آمد و بنابراین نیاز به حل آنها میباشد.

در ادامه به بررسی چند مورد دیگر می پردازیم.

 

مشکلی در منبع تغذیه وجود دارد.

در اکثر موارد ، ماشین آلات دارای منبع قدرت چندگانه هستند. اگر مطمئن نیستید که کدام یک باعث ایجاد مشکل میشود, موارد زیر را بررسی کنید:

  • پشت صفحه نمایش CRT
  • مدار ورودی
  • کارت I/O
  • منبع تغذیه جداگانه ای که برای درایو ها و اسپیندل میباشد.
  • منبع تغذیه خارجی
  • اگر فکر میکنید مشکل از منبغ تغذیه DC میباشد ،  ورودی برق را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که ولتاژ ورودی درست است. همچنین خروجی را چک کنید. اگر ولتاژ کم است و یا وجود ندارد برق را خاموش کرده سیم های خروجی را قطع کنید و مجددا برق را روشن کنید و خروجی را بررسی کنید.
  • تقریبا تمام منابع تغذیه دارای چراغ نشانگر هستند. اما همیشه نمیشود به آن استناد کرد. برای اطمینان سطح ولتاژ  را اندازه گیری کنید.ممکن است با سوختن یک فیوز یا اتصالی شاهد افت ولتاژ باشیم.

چگونه بفهمیم رله برد نیاز به تعمیر دارد؟

رله بردها به طور کلی اجزاء رایج در دستگاه های سی ان سی می باشند و اندازه های آنها متفاوت است.اما شیوه ی کار همه ی آنها یکسان است.

هر رله  برد یک سیگنال I/O 24 ولت (VDC)  و یا پائین تر را دریافت میکند و آن را به سیگنالی تبدیل میکند که معمولا 24 VDC و یا 110 وات(VAC) است. انجام این کار برای اینکه دستگاه بتواند آمپرهای بالاتری را تحمل کند ، بسیار ضروری است.

تقریبا تمام تابلو های رله مجهز به چراغ LED  هستند که وقتی ماشین نیاز به خروجی دارد ، روشن می شود. هنگامیکه که این نور را به صورت چشمک زن می بینید ، به این معناست که خروجی به تابلو رسیده و باید به رله در تابلو اعمال شود. اگر فیوز مدار به درستی انجام نشود ، دقیقا زمان و مکانی است که برخی مشکلات به وجود خواهند آمد. اگر متوجه شدید یکی از علائم در تابلو سوخته است ، تعمیر آن آسان است. در بیشتر موارد ، شما فقط باید قطعه سوخته را تعویض کنید و قطعه ی سالم جایگزین آن کنید.

سه نظام(chuck) دستگاه تراش باز و بسته نمیشود ؟!

بر اساس لیست زیر پیش بروید :

  • پمپ هیدرولیک کار میکند یا خیر ؟ اگر عمل نمیکند ، دستگاه را خاموش و سپس دوباره روشن کنید ، با بازگشت برق ، پمپ را آزمایش کنید و ببینید آیا این کار در حال حاضر انجام می شود یا خیر ! در غیر اینصورت مسیر برقی را چک کنید.
  • شیر تنظیم و یونیت هیدرولیک را برای تست قدرت آن چک کنید. اگر قدرت ندارد و یا به اندازه کافی نیست ، سعی کنید قدرت را بالاتر ببرید و یا آن را تنظیم کنید.
  • پدال به درستی کار میکند یا خیر؟ برای اینکار سیگنال های ورودی را روی صفحه نمایش ، چک کنید .  اگر مشکلی در ورودی دارید ، اتصالات کابل ها و ارتباط آنها با پدال را چک کنید و مطمئن شوید می توانید پدال را به راحتی  پائین فشار دهید و تراشه یا سفاله ای مانع این کار نمی ب
  • اگر ورودی مشکلی نداشت ، نگاهی دقیق به خروجی PLC بیاندازید. اگر بعد از فشار پدال خروجی ایجادنمی گردد ، سعی کنید با پیروی از لدر (ladder) خروجی مورد نیاز برای هر شیر برقی یا … را روشن کنید (عیب یابی)
  • سه نظام را با M code در بخش MDI تست کنید اگر عمل میکند ولی با پدال عمل نمیکند به این معناست که مشکل قطعا پدال است.
  • آیا خروجی های PLC جهت شیر ها به درستی کار میکند؟ اگر چنین است ، مشکل شما در اتصال solenoid  میباشد . ممکن است سیم شکسته و یا اتصال می تواند شل باشد. سعی کنید سوکتsolenoid را با   coil ( بوبین ) متصل کنید و ببینید کهکویل به درستی کار میکند یا خیر.
  • در نهایت به نقشه اتصال بین سه نظام و سیلندر هیدرولیک نگاهی بیاندازید. لوله های اتصال هیدرولیک را باز و بسته کنید.
  • گوه و لبه های  داخلی سه نظام به طور خاص و مرتب روغنکاری شود. اگر کثیف باشد و یا روغنکاری نشده باشد ، سه نظام به درستی کار نخواهد کرد.

 

    مواردی را باید در در مدار حفاظتی (safety circuit) بررسی کنیم:

  • تمام کلید ها و میکرو سوئیچ های درب باید در موقعیت مناسب باشند.
  • تمام ماژول های مورد نیاز متصل باشند ، چراغ های آلارم  LED  به شما کمک میکنند که عیب را پیدا کنید.
  • مطمئن شوید ، کلید هایemergency stop  در موقعیت آزاد و مناسب قرار دارند ، زیرا در برخی اوقات لرزش و ارتعاشات سبب می شود کلید ها در حالت دیگری قرار بگیرند.
  • هر گونه اتصال و یا ماژولی که که نیاز به سفت کردن دارد ، محکم تر شود و همچنین اتصال ماژول های بزرگتر را چک کنید.

 

موارد فوق تنها بخش کوچکی از  نگهداری و تعمیرات در روند توسعه فرایند تولید و پیشگیری هر چه بیشتر از خرابی های اتفاقی است.

بهترین حالت برای اجرای مناسب خدمات پیشگیرانه تعامل و ارتباط با مجموعه هایی است که به طور کامل این نیاز را رفع می کنند. اپراتورهای ماشین ابزار باید رویکرد متفاوتی در خصوص نگهداری و تعمیرات دستگاه خود داشته باشند.

مقاله مرتبط :

پدیدار شدن برخی مشکلات در cnc و راه حل های آن

 

واحد خدمات و پشتیبانی خاوران صنعت پاسارگاد آماده ارائه انواع خدمات ، تامین قطعات ، اصلاح نرم افزار ، تعمیر سخت افزار ، ارائه برنامه PM و مدیر یت اجرای صحیح آن است . با تعامل و همکاری با این بخش میتوانید در جلوگیری از خرابی ها و هزینه های اضافی به مقدار زیادی پیشگری نمایید.

 

برای اطلاعات دقیق تر با بخش خدمات در ارتباط باشید.

 

 

این مقاله در واحد خدمات و پشتیبانی خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.

cnc

tak-admin
ارسال دیدگاه