نگهداری از دستگاه های CNC

نگهداری از دستگاه های Cnc

نگهداری از دستگاه های CNC

دستگاه های cnc جز یکی از پرکاربردترین ماشین آلات صنعتی محسوب می‌ شود؛ اما قطعا این دستگاه قدرتمند نیازمند نگهداری و مراقبت‌ های خاصی می‌ باشد. در واقع هر اپراتوری باید به اصول مهم نگهداری از دستگاه cnc به طور کامل آشنایی داشته باشد تا از ایجاد مشکلات رایج دستگاه cnc جلوگیری کند و کیفیت خروجی و عمر مفید دستگاه را بالا ببرد.

مشکلات رایج دستگاه cnc

اکثر مشکلات رایج دستگاه cnc به دلیل نگهداری نامناسب از آن‌ ها می باشد. دستگاه سی ان سی مانند هر دستگاه پیشرفته ی دیگری از چند قطعه مهم تشکیل شده که نیازمند به مراقبت‌ های خاصی می‌ باشد.

موارد زیر از رایج ترین مشکلات دستگاه CNC به شمار می آید:

  • حرکت سیستم حرکتی دستگاه
  • خرابی واحد کنترل و روشن نشدن سیستم خنک کننده دستگاه
  • برش بی کیفیت قطعات
  • ایجاد صدا و لرزش در دستگاه
  • حرکت معکوس دستگاه
  • عدم اتصال cnc به کامپیوتر
  • ایجاد انواع کدهای خطای cnc و …

 

دلایل این خرابی‌ ها از مشکلات اسپیندل، سرو موتور، محورها، تسمه و … ناشی می‌ شود.

مشکلات اسپیندل

اسپیندل موتورها سرعت‌ های گوناگونی دارند و بسته به نوع کاربرد متفاوت خواهند بود. با افزایش سرعت اسپیندل کیفیت سطح کار نیز افزایش می یابد، همچنین با افزایش سرعت ،میزان صدای اسپیندل نیز افزایش می یابد و این یکی از مشکلات موتور اسپیندل با سرعت بالا می باشد.

اتصال cnc به کامپیوتر

اتصال cnc به کامپیوتر یکی از موارد تخصصی و بسیار پیچیده است که حتما باید توسط فرد متخصص و با تجربه انجام شود. این کار اگر به درستی انجام نشود قطعا مشکلات مالی زیادی با خود به همراه دارد. پس برای اینکه به ظاهر کمتر خرج کنید کار را به دست افراد بی تجربه ندهید.

 

سرویس دوره ای سیستم خنک کننده دستگاه سی ان سی

گرما عامل خرابی ماشین آلات صنعتی به ویژه دستگاه‌ های سی ان سی است. در واقع زمانی که دستگاه سی ان سی روشن می‌ شود و عملیات براده برداری، حکاکی، سوراخ کاری و … را انجام می‌ دهد؛ قطعا با گرمای زیادی روبرو می‌ گردد. در صورت وجود مشکل در دستگاه خنک کننده و گرم بودن محیط کارگاه، قطعا به قطعات اصلی دستگاه سی ان سی مانند اسپیندل آسیب جدی وارد می‌ شود. پس پیشنهاد می‌ کنیم که به صورت دوره ای فیلتر هوای سیستم خنک کننده را چک و سالانه آن را تعویض کنید. علاوه بر این همیشه سعی کنید که دمای محیط کارگاه خود را همواره بر روی بیست درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

نگهداری و تمیز کردن دستگاه سی ان سی – تعمیر و بررسی ها هرسه ماه

دو بار در سال، شما باید مخازن هوا، پمپ ها، مخازن خنک کننده و مخزن روغن را بررسی کنید که همگی به درستی و بدون خطا کار کنند و باید آنها را تمیز کنید. از اهمیت چنین اقداماتی غافل نشوید.

به عنوان مثال، ممکن استگرد و غبار و کثیفی در طول زمان وارد سیستم خنک کننده شما شود. اگر به طور مرتب تمیز نشود، امکان کاهش ظرفیت مخزن شما برای خنک کردن وجود دارد. همچنین باعث اختلال در کارایی مایع خنک کننده دستگاه و عملکرد اسپیندل می شود. برای جلوگیری از وقوع چنین مواردی، حداقل هر سه ماه یکبار موارد زیر را انجام دهید:

  1. تمیز کردن گرد‌و‌غبار،روغن و تراشه ها  از مخزن مایع خنک کننده
  2. تمیز کردن رادیاتور و اطمینان از اینکه پره های رادیاتور صاف هستند و آسیب ندیده اند.
  3. تمیز کردن فیکسچر(نگهدارنده) و گیره های دستگاه .
  4. تخلیه بخش مربوط به روغن کاری و اضافه کردن روغن تازه.
  5. تخلیه مخزن هیدرولیک و جایگزین روغن هیدرولیک تازه به جای روغن قدیمی .
  6. تخلیه و تعویض مایع خنک‌کننده.
tak-admin
ارسال دیدگاه