محورهای تراش CNC

محورهای تراش CNC

محورهای تراش CNC

دستگاه‌ تراش های سی ان سی معمولا دارای دو محور حرکتی به نام X و Z هستند. اما امروزه با توجه به نیاز صنایع در ایجاد تراش‌های پیچیده‌تر و با دقت بیشتر، انواع دیگری از این دستگاه‌ها با تعداد محور های بیشتر ارائه شده است. در این صورت دو یا سه محور دیگر هم به دستگاه اضافه می شود.

اما با اضافه شدن این محورها چه تفاوتی در دستگاه تراش CNC به وجود می آید؟

 

منظور از محور تراش CNC چیست؟

دستگاه تراش سی ان سی برای برش یا شکل دادن به قطعه و مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اینکه بتوان شکل های مختلفی از قطعه را ایجاد کرد باید آزادی های حرکتی متفاوتی در این نوع دستگاه وجود داشته باشد.بنابراین وقتی صحبت از محور تراش سی ان سی می‌شود؛ منظور ما آزادی‌های حرکت این دستگاه برای شکل‌دهی به قطعات مختلف است.

تراش معمولی دستگاهی است که فقط دو محور در راستای x و z دارد. اما ماشین‌های تراش سی ان سی پیشرفته ؛ دستگاه‌های هستند؛ که دارای محور سوم، چهارم و پنجم می باشند. این دستگاه‌ها ضمن حرکت در راستای محورهای X  و Z، قابلیت چرخش حول آن‌ها را دارند و بنابراین با استفاده از آنها می‌توان قطعه با تراش‌های بسیار پیچیده‌تر و دقیق‌تری را ایجاد کرد.

برای کنترل حرکت در هر یک از این محورها، از نرم‌افزار CAD استفاده می‌شود. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان دستورالعمل‌هایی را به هر یک از آنها داد تا بدون دخالت دست، بتوان عملیات ماشین‌کاری را انجام داد. به این ترتیب سطح بهره‌وری و دقت تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند و در هزینه و زمان صرفه‌جویی خواهد شد.

 

انواع محور های تراش CNC

در مراکز ماشین‌کاری سی ان سی معمولا 6 محور اصلی وجود دارد؛ X و Y و Z نشان‌دهنده محورهای خطی هستند و A و B و C محورهای چرخش می باشند. محورهای X و Z که به طور طبیعی در دستگاه‌های تراش وجود دارند. محور سوم در راستای عمود حرکت میکند و محورهای چرخشی به شما این امکان را می‌دهند، تا بتوانید به صورت 180 درجه حول محورهای خطی بچرخید.

  • محور A محور چرخشی مربوط به محور X است و حرکت ابزار در امتداد محور A به عنوان “roll” شناخته می شود.
  • در حالی که محور B، محور چرخشی مربوط به محور Y است و حرکت در امتداد این محور به عنوان “pitch” شناخته می شود.
  • همینطور، محور C مربوط به چرخش حول محور Z است و حرکت در امتداد این محور به عنوان “yaw” شناخته می شود.

 

به این ترتیب می‌توان دستگاه تراش سی ان سی چند محوره را به صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

1- تراش‌های 2 محوره با محورهای X و Z

2- تراش‌های 3 محوره با محورهای X و Y و Z

3- تراش‌های 4 محوره با محورهای X و Y و Z و A که حول محور X می‌چرخد.

4- تراش‌های 5 محوره که علاوه بر محورهای خطی، قابلیت چرخش حول دو تا از محورها را هم دارند.

محورهای تراش سی ان سی

 

یک ماشین تراش CNC با انعطاف پذیری چرخش ابزار حول این محورها می تواند هندسه های پیچیده ای را با دقت بالاتر و سریعتر ایجاد کند.

tak-admin
ارسال دیدگاه