دستگاه فرز CNC چیست و نحوه کار ؟

دستگاه فرز CNC

دستگاه فرز CNC

کار برش

و ماشین کاری

قطعات را انجام می دهد. در گذشته دستگاه های فرز دارای ظرفیت و توان کمتری برای انجام کارهای مربوطه بوده اند اما دستگاه های کنونی کار را ساده تر کرده و براساس برنامه های کامپیوتری و سیستم محاسبات عددی کامپیوتری کار می کند.

مسلما کارایی دستگاه فرز CNC بزرگ در این شرایط بسیار زیاد شده و می توان از آن برای برش های دقیق تر و با کیفیت تری بهره برد.

دستگاه فرز CNCچیست؟

دستگاه های فرز CNC براساس برنامه های کامپیوتری کار می کنند. به همین جهت کیفیت و دقت بالایی دارند و در انجام فرایند ماشین کاری خود به کارگیری نیروی انسانی را به حداقل رسانده اند.

تولید صفر تا صد بسیاری از قطعات با استفاده از این دستگاه ها به راحتی صورت می پذیرد.

ضمن این که چنین دستگاهی معمولا محصولی را تولید می،کند که بدون نیاز به هیچگونه مونتاژی می تواند وارد بازار فروش شده و به سرعت قابل استفاده می باشد. فرایند و روال انجام کار این دستگاه و همچنین محصولاتی که می توان با استفاده از آن تولید کرد، در این مقاله به طور کامل توضیح داده می شود.

فرایند کار با دستگاه فرز :CNC

همان طور که قبلا گفته شد، اساس کار این دستگاه مبتنی بر سیستم ها و برنامه های کامپیوتری است.

بنابراین قبل از آغاز هر کاری باید این دستگاه را از جنبه های مختلف شناخت و آن را از نظر سخت افزار و نرم افزار آماده نمود. با توجه به این توضیحات فرایند کار دستگاه مذکور عبارت است از:

  • طراحی یک مدل با استفاده از برنامه اتوکد
  • تبدیل مدل CAD به یک برنامه CNC
  • راه اندازی ماشین فرز CNC
  • اجرای عملیات فرزکاری.

طراحی مدل:

مرحله اول از فرایند کاری دستگاه CNC ساخت یک مدل با استفاده از نرم افزار اتوکد می باشد.

ابن نرم افزار که بیشتر کارشناسان معمار و مهندسان عمران با آن سرو کار دارند، طرح های دو بعدی و سه بعدی را به طراحی آماده می نماید.

 

تبدیل مدل CAD به برنامه CNC

فایل آماه شده با نرم افزار اتوکد باید با فرمت قابل تشخیص توسط دستگاه CNC به این دستگاه ارائه شود.

بنابراین مدل ایجاد شده را نمی توان مدل را با فرمت اولیه اجرا نمود و حتما باید آن را به صورت فایل G-code در آورد.

راه اندازی دستگاه فرز CNC و اجرای عملیات:

حال که مدل طراحی و با فرمت مخصوص برنامه به آن ارائه شده است وقت شروع کار رسیده و باید دستگاه به حالت آماده کار در آید. پس از روشن کردن و آماده سازی دستگاه باید حتما آن را توسط پرسنل با تجربه به کار گرفت.

عملیات فرزکاری با در نظر گرفتن برنامه مخصوص و روال کار تعریف شده برای این دستگاه انجام می گردد و قطعات مورد نیاز توسط آن ماشین کاری و تولید می شوند.

نحوه حرکت محور ها در دستگاه فرز CNC:

مسلما تا اینجای مقاله متوجه شدید که دستگاه فرز CNC چیست و چه کاربردی دارد! در دستگاه هایی که تنها می توان تراش های عادی را داد، دو محور X و Y وجود دارد و محور Z نیز در دستگاه فرز CNC بر روی ریل خود حمل کننده ابزار و تارت ها است به گونه ای که وقتی سه نظام سوار شده بر روی اسپیندل قرار می گیرند عمل براده برداری صورت می گیرد.

محور Z در دستگاه فرز CNC به این صورت عمل می کند که با حمل اسپیندل بر روی خود و چرخش ابزار عمل براده برداری صورت می گیرد.

در دستگاه های فرز CNC عمودی سه محور، محور سوم یعنی محور Z با تغییر دادن ارتفاع خود در راستای حرکتی که دارد عملیات ماشینکاری را به ثمر می رساند. در دستگاه فرز CNC عمدتا محور Z  ثابت می باشد و در اصل این حرکت محور های X و Y هستند که عملیات ساخت کانتور و مسیر برش و براده برداری از قطعات را انجام داده و تکمیل می کنند.

انواع دستگاه های فرز :CNC

دستگاه های مورد بحث در این مقاله از لحاظ روش فرزکاری و همچنین به ساختار و تعداد محورهایشان دارای انواع متعددی هستند که در ادامه این بخش به بررسی آن ها می پردازیم.

مقالات مرتبط : اجزای تشکیل دهنده فرز CNC

انواع دستگاه فرز از نظر روش انجام کار:

انواع دستگاه فرز CNC از لحاظ روش فرزکاری به سادگی قابل تشخیص و دسته بندی هستند. کارایی این محصول به این صورت است که قطعاتی با میزان دقت 0.005 درصد تولید می کند.

اما باید شرایط فیزیکی قطعه کار سنجیده شود که فرزکاری به شکل عمودی باشد، یا زاویه دار و یا افقی.

  • فرزکاری کف تراش؛
  • فرزکاری ساده؛
  • فرزکاری زاویه ای؛
  • فرزکاری فرم.

انواع دستگاه فرز CNC از نظر تعداد محورها

تعداد محورها برای این دستگاه از سه تا پنج محور است. دستگاه ها با محورهای متفاوت، کارایی متفاوتی نیز خواهند داشت. برخی از آن ها مانند دستگاه فرز پنج محور برای هوا فضا، پزشکی و صنایع نظامی به کار گرفته می شوند.

 

و در آخر، دستگاه فرز CNC به شکل و نوع های مختلفی و در صنایع مختلف نیز مورد کاربرد قرار می گیرند به گونه ای که این دستگاه های فرز جدید در صنایع کشاورزی، حمل ونقل، نفت و گازو… نیز کاربرد دارند.

tak-admin
ارسال دیدگاه