بال اسكرو(ball screw)چيست؟

بال اسکرو چیست؟

بال اسكرو(ball screw)چيست؟

بال اسکرو يك وسیله ای مکانیکی است كه برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی در ماشين آلات صنعتي به كار مي رود.

 

مزایای بال اسکرو

اصطكاك پايين بال اسکرو بسيار مورد توجه مصرف كنندگان قرار گرفته و باعث شده است جايگزين ليد اسكرو شود. براي مواقعي كه دقت بالا لازم است بسيار مناسب است.
ساختار ظاهری بال اسکرو شبیه یک مجموعه پیچ و مهره است که گوی به عنوان مهره و شفت رزوه شده به عنوان پیچ عمل می کند.

در مهره بال اسكرو ، ساچمه ها درون شيار هاي موجود در مهره قرار دارند. شيار هاي موجود در مهره بايد با شيار هاي شفت با همان پيچ مطابقت داشته باشند تا حركت به درستي ايجاد شود.
شفت رزوه دار مارپیچی، مسیر حرکت ساچمه هایی را فراهم می سازد که قسمت لغزنده بال اسکرو (مهره) بر روی آنها به حرکت در می آید.

گوی در بال اسکرو به گونه ای است که امکان چرخش ساچمه ها را در داخل خود دارد. به طوری که تا زمانی که گوی روی شفت حرکت میکند، ساچمه ها در داخل گوی به گردش در می آیند.
چون درون مهره بال اسکرو سیستم بازگشت ساچمه وجود دارد، بال اسكرو از ليد اسكرو بزرگتر مي باشد.

بال اسکروها علاوه بر اینکه در برابر اعمال بارهای فشاری بسیار مقاوم هستند، می توانند با کمترین اصطکاک داخلی کار کنند. با توجه به اینکه این ابزار باعث ایجاد تلرانس های دقیق می شود، در موقعیت هایی که دقت های بالایی لازم است مناسب هستند.
بال اسکروها در عین کاهش اصطکاک، می توانند با مقداری پیش بار کار کنند که باعث حذف لقی بین ورودی (چرخش) و خروجی (حرکت خطی) است.

مهره بال اسكرو ball nut

مهم ترين قسمت بال اسكرو، مهره بال اسکرو مي باشد.بال اسكرو ها از نظر مهره به دو دسته تقسیم می شوند.

  • بال اسكرو با مهره هاي يك پارچه
  • بال اسكرو با مهره هاي دو تكه

 

در تمامی مهره های بال اسکرو چندين شيار براي تماس ساچمه ها با پيچ يا شفت كه باعث برخورد پيچ و مهره با هم مي شود،وجود دارد.

به این صورت فضاي خالي بين پيچ و مهره با ساچمه ها پر مي شود. نكته مهم در اين شيار ها وجود قسمت هايي براي استراحت و سيستم بازگشت ساچمه ها، كه ساچمه ها با يك دور چرخش به دور پيچ، در آنجا براي چند لحظه توقف مي كنند تا حرارت خود را از دست داده و دچار تنش حرارتي نشود. اين سيستم مي تواند درون و يا بيرون مهره بال اسكرو طراحي شود.

بال اسكرو از نظر نحوه مهار، به دو گروه تقسیم می شود:

  • بال اسكرو هاي يك سر مهار
  • بال اسکرو دو سر مهار

 

کاربرد بال اسكرو

از بال اسكرو در ماشین آلات صنعتی ، هواپیما و موشک ها برای كنترل حركت سطوح ، فرمان خودرو؛برای انتقال حرکت چرخشی از یک موتور  به حرکت محوری رینگ فرمان استفاده می شود.همچنین از آنها در روبات ها و تجهیزات مونتاژ دقت استفاده می شود

مشخصات بال اسكرو

جنس پيچ بال اسكرو به دلیل اینکه در برابر سایش مقاوم باشد، از فلزات مقاوم تهيه مي شود.
براي شناخت مشخصات فني بال اسكرو بايد به مدل و مد شناسايي آن توجه شود. از جمله اين مشخصات مي توان به قطر بال اسكرو، سختي، مقدار بار پايه ديناميكي و استاتيكي، تعداد دوران، دقت و سرعت حركت خطي اشاره كرد.

منابع

ویکی پدیا

 

مقالات پیشنهادی:

برخی از اجزای دستگاه cnc —قسمت 2

tak-admin
ارسال دیدگاه