بازار کار ماشین آلات سی ان سی CNC

بازار کار سی ان سی

ماشین آلات Cnc

ماشین آلات cnc

ماشین آلات cnc

 

دستگاه cnc , ماشین آلات cnc : امروزه صنعت گسترش روزافزونی دارد و به طور مداوم درحال توسعه و تكامل است و روز به روز ماشین آلات و دستگاه های صنعتی جديدتری به بازار كار عرضه می شوند كه هر کدام کامل كننده ماشين آلات قبلی هستند. به طوری كه می توان قطعات ماشين آلات صنعتی را با ساده ترين روش و دقت زياد و با صرف وقت و هزينه كمتری به مرحله انجام رساند.

 

 

صنعت و صنعت گران در گذشته با مشكلات زیادی از نظر ساخت قطعات روبرو بودند. ولی بعد از مدتی ماشين تراش چرخ تسمه ای و سپس ماشين های تراش جعبه دنده ای نيمه خودكار ساخته شدند. هم اكنون دامنه صنعت به مرحله ای رسيده كه اغلب ماشين آلات افزار از سيستم كنترل عددی استفاده می کنند و به صورت خودكار و اتوماتیک طراحی و تولید می شوند. به طوری كه می توان با قراردادن نوار ضبط شده توسط سيستم های كامپيوتری (كنترل عددی) در دستگاه كنترل ماشين، قطعات مختلف را با حداقل دخالت انسان به صورت دقيق و كامل تراشيد.

ماشین آلات cnc  عملا همان دستگاه تراش ساده است كه قابليت کنترل به وسیله کامپیوتر توسط منطق رياضی را دارد. در اين دستگاه تمامی عملیات برش و فرزکاری توسط کامپیوتر انجام می شود و با دقت بالایی که دارد این کار را انجام می‌دهد. تنها نیاز این دستگاه وجود اپراتور در شروع و پایان عملیات است. برای عملکرد درست نیاز به نوشتن برنامه حركتی آن هم فقط برای يک بار است. دستگاه اين عمل را به صورت خودكار هر چند بار كه بخواهيم تكرار می کند.

ماشین آلات cnc  در موارد مختلفی در صنعت استفاده می شود و یکی از پرکاربرد ترین دستگاه های صنعتی محسوب می‌شود. به همین دلیل در این مقاله کارن سی ان سی قصد دارد برای شما از جزئیات این دستگاه صحبت کند.

دستگاه سی ان سی با توان کار بسیار بالا و دقت بسیار زیاد می تواند فرآیند تولید قطعات را سریعتر انجام دهد. این دستگاه با استفاده از مته پر سرعت و کنترل کامپیوتری بازوها برای تغییر مسیر مته در زمینه برش و سوراخ بسیار حرفه ای عمل می کند. به نسبت متریال مورد نظر برای برش بر روی سینی دستگاه و سیستم کالیبراسون دستگاه شروع به برش میکند.

دستگاه سی ان سی قابلیت انجام عملیات برش و سوراخ را در راستای سه محور اصلی دارد. این برش ها در واقع تورفتگی هایی را به اندازه نوک سر مته ایجاد می کنند که در حرکت دادن بازوها و همچنین تو رفتن یا بیرون آمدن مته بر روی متریال، خطوط و همچنین نفش ها ایجاد می شوند.

ماشین آلات cnc  یکی از پرکاربرد ترین ماشین آلات صنعتی است. با توجه به وسعت کارایی این دستگاه، از آن در صنایع مختلف استفاده می شود. استفاده از این دستگاه حتی تا صنایع مهمی چون موشک سازی و ماهواره سازی نیز پیشرفته است. زیرا دقت عملیات برش در این دستگاه میتواند تا صدم میلیمتر باشد. در واقع روز به روز گستردگی استفاده از دستگاه سی ان سی بیشتر می شود و صنایع بیشتری به فکر استفاده از این دستگاه می افتند.

با پیشرفته شدن دستگاه های سی ان سی میتوان نسل بعدی را توسط همین دستگاه ‌های فعلی تولید کرد و هر نسل، نسبت به مدل قبلی خود بسیار پیشرفته تر، دقیق تر و سریع تر خواهد بود.

 

 

معرفی کلی ماشین آلات cnc:

 

 

ماشین آلات cnc  در موارد مختلفی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از پرکاربردترین ماشین آلات صنعتی محسوب می‌شود. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم برای شما از جزئیات دستگاه سی ان سی صحبت کنیم.

 

 

دستگاه cnc با توان کار بسیار بالا و دقت زیاد می تواند فرایند تولید قطعات را سرعت ببخشد. این دستگاه با استفاده از مته پر سرعت و کنترل کامپیوتری بازوها برای تغییر مسیر مته در زمینه برش و سوراخ کاری بسیار حرفه ای عمل می کند. به نسبت متریال مورد نظر برای برش بر روی سینی دستگاه و سیستم کالیبراسون دستگاه شروع به برش میکند.

 

 

همان طور که گفتیم با پیشرفته شدن ماشین آلات cnc  میتوان نسل بعدی را توسط همین ماشین آلات cnc فعلی تولید کرد و هر نسل، نسبت به مدل قبلی خود بسیار پیشرفته تر ، دقیق تر و سریع تر خواهد بود.

 

 

 

 

انواع ماشین آلات cnc :

 

 

ماشین آلات cnc  انواع مختلفی دارند. انواع این دستگاه در دسته های مختلفی طبقه بندی می شود و امکان دارد این دسته بندی بر اساس سایز دستگاه باشد. شما زمانی که می خواهید این دستگاه را خریداری کنید باید بدانید که قرار است دقیقا با آن چه فعالیتی انجام دهید تا سایز دستگاه برای شما مشخص باشد.

اگر قرار است با دستگاه برش ها و حکاکی های کوچکی انجام دهید، بهتر است این کار را با یک دستگاه کوچکتر انجام دهید تا در هنگام خرید قیمت کمتری را بپردازید. در واقع این کار به شما کمک می کند تا بهره وری استفاده از دستگاه را بالاتر برده و بازگشت سرمایه خود را نزدیک تر کنید.

 

 

البته باید این را هم در نظر داشته باشید که اگر زمانی سفارشات شما سایز بزرگتری پیدا کرد آنگاه نیاز به یک دستگاه سی ان سی بزرگتر خواهید داشت. درحقیقت شما باید با یک نیازسنجی دقیق و حرفه ای به این نتیجه برسید که دقیقا به چه سایز دستگاهی نیاز دارید؟! این موضوع شاید یکی از سخت ترین مواردی است که باید در مورد آن تحقیق و بررسی انجام دهید. مرحله ای سخت و بسیار مهم و البته تاثیرگذار! سعی کنید این کار را با دقت ویژه و با مشورت با کارشناسان انجام دهید.

 

 

اما به جز اندازه دستگاه، شما می توانید برای کسب و کار خود دستگاهی خاص خریداری کنید. یعنی اگر تمامی سفارشات شما برای حکاکی و برش روی چوب است، شما می توانید با خرید ماشین آلات cnc چوب، کار خود را تخصصی تر کرده و بهره وری دستگاه و هزینه های تعمیرات و نگهداری را کاهش دهید. درواقع این کار به شما کمک می کند تا با دید و هدفی مشخص تر به ادامه مسیر کاری خود فکر کنید.

 

 

ماشین آلات cnc سنگ نیز به همین صورت است و شما با خرید آن می توانید به سادگی فعالیت خود را متمرکز بر روی این کار نمایید. هر دو این متریال ها یعنی سنگ و چوب از موادی هستند که اصولا سفارش خوبی بر روی آنها وجود دارد. در غیر این صورت می توانید به صورت حرفه ای بر روی پلکسی یا حتی فلز کار کنید. این دقیقا به نوع مشتری و حجم مشتریان شما بستگی دارد.

 

 

 

 

 

بازار کار ماشین آلات cnc:

 

به دلیل تنوع استفاده از ماشین الات cnc در مشاغل و صنایع مختلف، بازار پر رونق و پرسودی برای این حرفه به همراه داشته است. همین بازار پرسود که در دستگاه CNC موجود است باعث شده تا شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت کنند.

سودی ناشایستی که می توان از فروش این ماشین آلات به جیب زد بسیار قابل توجه است چرا که قیمت بالای این دستگاه ها و خدمات پشتیبانی آنها میتواند رقم های بالایی را ایجاد کند و همین موضوع باعث شده تا شرکت های مختلفی برای فروش این دستگاه اقدام کنند. اما کارن سی ان سی درواقع کار طراحی و تولید ماشین آلات cnc از صفر تا 100 را انجام می دهد که برای صنعت گران و خریداران این دستگاه انتخاب اقتصادی تر و همچنین پرسود تری است.

ویژگی های مهم ماشین آلات cnc :

– اصلی ترین قسمت دستگاه سی ان سی، اسپیندل آن است که در 2 نوع هوا خنک و آب خنک می باشد.

سیستم آب خنک با توجه به گردش مداوم آب داخل اسپیندل برای انجام کارهای خدماتی که مدت زمان کار در آنها زیاد است مناسب می باشد. اسپیندل ها توان های متفاوتی دارند، هرچه قدرت اسپیندل بیشتر باشد روند کار بهتر خواهد بود.

– موتور های دستگاه بهتر است سه فاز باشند تا از قدرت بیشتری برخور دار باشد، سرو موتور دارای اینکودر و استپ موتور بدون اینکودر است، هزینه نگه داری استپ موتور نسبت به سروو موتور پایین تر است.

– کنترلر (3 محوره یا 4 محوره) مهم ترین قسمت یا مرکز فرمان دستگاه سی ان سی است.

کنترلر قابل استفاده با سیستم الکترونیک پیشرفته و برنامه نویسی داخلی می باشد که این دستگاه را بی نیاز از کامپیوتر می کند و دسترسی آسان و کارکرد راحت تری را برای اپراتور فراهم می کند. پس از قطع برق یا خاموش شدن دستگاه توسط اپراتور به وسیله کنترلر می توان ادامه کار را انجام داد. از دیگر مزیت های کنترلر می توان بع کنترل سرعت دستگاه و همچنین تنظیم ارتفاع z اشاره کرد.

– برای تبدیل حرکت دورانی به حرکت خطی از چرخ دنده های شانه ای استفاده می شود.

چرخ دنده شانه ای مورب از مزایای زیر برخوردار می باشد :

  • عدم محدودیت سرعت نسبت به بال اسکرو
  • عمر و ماندگاری بالا
  • از بین بردن لقی و لرزش
  • بزرگ تر شدن سطح درگیری
  • دقت بالا تر در حد بال اسکرو
  • ظرفیت بالا در حد انتقال بار

– روغنکاری توسط پمپ روغن در ماشین آلات cnc باعث کاهش حرارت و افزایش طول عمر قطعه و همچنین کاهش درگیر بودن قطعات با یکدیگر و اصطحکاک میان آن ها می شود.

– پمپ وکیوم باعث ثابت نگه داشتن قطعه کار و مکش قوی و یکنواخت در تمامی فضای میز می شود.

– بال اسکرو باعث حرکت بار در راستای محور z می شود و حداکثر میزان انتقال بار در این راستا وابسته به طول بال اسکرو و بازو دستگاه است.

– برای داشتن حرکت مستقیم، یکنواخت و روان از ریل و واگن استفاده می شود. ساچمه های موجود نیروهای شعاعی وارد بر بدنه دستگاه را دفع می کنند.

– مکنده ها می توانند صنعتی و نیمه صنعتی باشند که دارای موتور های تک فاز یا سه فاز می باشند.

مکنده های صنعتی موتوری با قدرت بالا و مکنده نیمه صنعتی موتور کوچکی دارد. همچنین مکنده صنعتی در کارگاه های پیشرفته و مکنده نیمه صنعتی در کارگاه های کوچک تر استفاده می شود.

 

بازار کار ماشین آلات cnc:

تنوع استفاده از دستگاه سی ان سی در مشاغل و صنایع مختلف، بازار پر رونق و پر سودی برای این حرفه به همراه داشته است. همین بازار پرسود که در ماشین آلات CNC وجود دارد باعث شده تا شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت کنند.

طراحی و تولید، واردات، ترخیص، حمل و نقل، نصب و ارائه خدمات جانبی و پشتیبانی از جمله فعالیت های این شرکت هاست. این خدمات، فکر و وقت خریداران از انجام این کارها آسوده میکند. البته در این بین سودجویانی برای ورود به این عرصه تلاش کنند. سودی که می توان به صورت ناشایست از فروش این دستگاه ها به جیب زد بسیار قابل توجه است چرا که قیمت بالای این دستگاه ها و خدمات پشتیبانی آن ها میتواند رقم های بالایی را ایجاد کند و همین موضوع باعث شده تا شرکت های مختلفی برای فروش این دستگاه اقدام کنند.

tak-admin
ارسال دیدگاه