ایمنی کار با دستگاه فرز CNC

ایمنی کار با دستگاه سی ان سی

ایمنی دستگاه فرز CNC – حتماً هنگام کار با فرز cnc به این موارد توجه کنید

ایمنی کار با دستگاه cnc
ایمنی کار با دستگاه cnc

وقتی که به عنوان شاگرد وارد یک کارگاه می‌شوید یا قصد شروع دوره آموزش کار با دستگاه فرز CNC را دارید، اولین چیزی که به شما گفته می‌شود این است که ایمنی دستگاه فرز CNC شوخی بردار نیست. شاید شما برای چندین ماه مجبور به انجام کارهای جانبی باشید و حتی اجازه دست زدن به دستگاه فرز را نداشته باشید. این دلیل بی کفایتی شما نیست، بلکه حساسیت دستگاه و خطرات کار کردن با آن بسیار بالاست.

وقتی که شما بخواهید به عنوان تکنسین دستگاه تراش cnc یا دستگاه فرز CNC وارد کار شوید، لازم است که به برخی نکات اولیه پایبند بمانید تا ایمنی دستگاه فرز CNC را رعایت کرده باشید. برخی از این نکات عبارتند از:

ایمنی دستگاه فرز CNC روی دستگاه هاییست که آموزش کار با آنها را دیده‌اید

اگر محصولات ما را دیده باشید یا سایر مطالب ما را دنبال کرده باشید، به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که مدل‌های مختلفی از دستگاه‌های CNC در بازار وجود دارد که هم از لحاظ عملکرد و هم از لحاظ برند تولید کننده با یکدیگر تفاوت دارند. حتی برخی از شرکت‌ها نرم افزارهای اختصاصی برای دستگاه‌های خود در نظر گرفته‌اند که محیط کاربری آنها با یکدیگر متفاوت است.

احتمالاً شما قبلاً در یک کارگاه به عنوان شاگرد فعالیت کرده‌اید یا دوره آموزش یک دستگاه خاص را دیده‌اید. حالا برای رعایت ایمنی در دستگاه فرز CNC باید به آموزش‌هایی که دیده‌اید پایبند بمانید. در واقع ممکن است شما برای یک مدل خاص از دستگاه‌های CNC آموزش دیده باشید که در مورد سایر مدلها کاربرد نداشته باشد. به عنوان مثال اگر شما آموزش کار با دستگاه فرز CNC کوچک را دیده باشید، مسلماً برای کار با دستگاههای پیشرفته و صنعتی گزینه خوبی نیستید.

ایمنی کار با دستگاه cnc
ایمنی کار با دستگاه cnc

همیشه یک نفر به عنوان ناظر دستگاه حضور داشته باشد

بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین نقاط قوت دستگاه CNC این است که توسط یک نرم افزار هوشمند کنترل می‌شود و دخالت انسان در آن به حداقل رسیده است. اما متاسفانه گاهی این نقطه قوت توسط برخی از کارگاه‌ها تبدیل به یک بحران بزرگ‌تر شده و تبعات جبران ناپذیری به دنبال می‌آورد. در حقیقت، آن‌ها احساس می‌کنند که دستگاه نیاز به نظارت خاصی ندارد و ممکن است برای لحظاتی دستگاه را تنها بگذارند.

یکی از نکات مهم در ایمنی دستگاه فرز CNC این است که حتماً یک اپراتور یا ناظر به صورت تمام وقت در کنار آن حضور داشته باشد. مثلاً شما امکان دارد که قصد تراشکاری و ماشین کاری روی تعداد مشخصی قطعه کار با ویژگی یکسان داشته باشید. تمامی مشخصات و مختصات برش را به دستگاه می‌دهید و صرفاً به عنوان ناظر در کنار دستگاه می‌مانید تا روند کار آن را دنبال کنید.

رها کردن کار دستگاه هم امکان بروز خطا و اشکالات احتمالی را افزایش می‌دهد و هم از طرف دیگر ایمنی دستگاه فرز CNC را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حتماً مقدمات لازم برای کار دستگاه فرز CNC را فراهم کنید

اگر از یک اپراتور بپرسید که دستگاه فرز CNC چگونه کار میکند؟ راحت می‌گوید که طرح مورد نظر را در نرم‌افزار آماده کنید و دستگاه را روشن کنید. اما واقعاً کار این دستگاه به این سادگی است؟ برای کار با این دستگاه شما باید موارد زیر را از قبل رعایت کرده باشید:

  • حتماً خودتان به عنوان اپراتور از اینکه ایمنی استفاده کنید. از آنجایی که احتمال پرش قطعات وجود دارد، از سایر افراد فعال در منطقه کارگاهی شما هم بخواهید که از عینک محافظ استفاده کنند.
  • مطمئن شوید که خطرات احتمالی و بالقوه مانند لباس‌های گشاد، جواهرات و زیور آلات و همچنین موهای بلند خود را کنترل می‌کنید.
  • کف کارگاه را از خطرات و موانع احتمالی پاکسازی کنید
  • مطمئن شوید که برای کنترل دستگاه فرز CNC یک دکمه شروع و خاموش آسان در دسترس داشته باشید.
  • مطمئن شوید که یک دکمه توقف اضطراری الکترونیکی در اختیار دارید
  • مشخصات کار از لحاظ سرعت، ورود قطعه کار و عمق برش برای مواد در حال برش را دنبال کنید
  • قطعه کار را روی میز دستگاه به طور ایمن و محکم نگه دارید
  • زمان استراحت کافی برای دستگاه در نظر بگیرید تا بیش از ظرفیت آن فشار وارد نشود
  • دستگاه را مطابق با ظرفیت آن به کار ببرید و بیش از ظرفیت دستگاه به آن فشار وارد نکنید
  • قسمت‌های مختلف دستگاه را از لحاظ سایش و آسیب‌دیدگی بررسی کنید که ایمنی دستگاه فرز CNC به این مورد بستگی دارد
  • قبل از شروع کار دستگاه، تمامی ابزارها، ابزارهای اندازه گیری و سایر اشیا و موانع روی زمین و روی دستگاه را بردارید
  • تمامی ابزارهای برشکاری و تراشکاری را تمیز نگه دارید
  • حتماً به اندازه کافی مایعات خنک کننده و روغن در کنار خود داشته باشید
  • قبل از سرویس دستگاه مطمئن شوید که منبع تغذیه الکتروموتور را قطع کرده‌اید
  • قبل از انجام هر مرحله اندازه گیری، روند تراشکاری و برشکاری را متوقف کنید
  • مطمئن باشید که همه قسمتهای دستگاه تمیز هستند و هیچ گونه نشانه‌ای از روغن و گریس روی آنها نیست.

مواردی که هنگام کار دستگاه باید به آنها توجه کنید

از جمله مواردی که می‌تواند ایمنی دستگاه فرز CNC را تحت تأثیر قرار دهد، مشکلات احتمالی و خطاهایی هستند که ممکن است در طول کار دستگاه به وجود بیایند. شما ممکن است از یک دستگاه فرز CNC چوب استفاده کنید، اما سعی کنید که همیشه به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • مسیر حرکت ابزار برشی را کنترل کنید تا صدمه احتمالی آن را متوقف کنید
  • مطمئن شوید که سرعت حرکت دستگاه با سرعت تنظیمی شما همخوانی دارد
  • از مسافتی که قطعات برش خورده پرت می‌شوند مطمئن شوید که برای سایر افراد در کارگاه مشکل ساز نشود
  • اگر در حین کار متوجه حرکت غیر معمول ابزار برشی شدید، حتماً از دکمه استراتژی برای خاموش کردن دستگاه استفاده کنید
  • برای برطرف کردن مشکلات احتمالی دستگاه فرز CNC، حتماً مطمئن شوید که جریان الکتریکی دستگاه را قطع کرده‌اید.

تمرکز ندارید کار نکنید

اگر بنا به هر دلیلی آمادگی کافی برای کار با دستگاه فرز CNC را ندارید بهتر است که این روز را استراحت کنید. بخش مهم و اصلی ایمنی دستگاه فرز CNC به اپراتور آن بستگی دارد و هر چه اپراتور با آمادگی ذهنی بیشتری با دستگاه کار کند نتیجه کار هم بهتر خواهد بود. حتی اگر شما به عنوان سوپروایزر و سرپرست کارگاه فعالیت می‌کنید و متوجه رفتار مشکوک برخی از کارگران شدید، به هیچ وجه به خاطر چند ساعت کار ایمنی آنها و کارگاه را به خطر نیندازید.

اگر چه ممکن است حجم سفارشات برای یک کارگاه بالا باشد و توانایی متوقف کردن دستگاه را نداشته باشند، اما در این حالت بهتر است که دو یا چند تکنسین آموزش دیده برای کار با دستگاه داشته باشید که در شرایط اضطراری بتوانید آن‌ها را جایگزین کنید.

ایمنی دستگاه فرز CNC در وهله اول به خود شما به عنوان صاحب دستگاه یا اپراتور دستگاه بستگی دارد. در گام بعد این شما هستید که باید سرویس و نگهداری دستگاه را مطابق با دستورالعمل‌های استاندارد انجام دهید و مطمئن شوید که دستگاه CNC برای هدف شما طراحی شده است.

tak-admin
ارسال دیدگاه