انواع کنترلر دستگاه CNC | کنترلر cnc چیست؟

انواع کنترلر دستگاه CNC | کنترلر cnc چیست؟

کنترل cnc: کنترلر ها مانند عامل ارتباطی شما به دستگاه هایتان می باشد و به کمک آن ها می توانید با دستگاه خود سخن بگویید و یا به عبارتی (کنترلر) به مانند مغز متفکر یک پردازش صنعتی می باشد.

کنترلر به عنوان مغز و مرکز فرماندهی دستگاه به شمار می رود.

یک کنترلر تمامی فرمان هایی را که یک متخصص در نظر دارد اعمال می کند تا پروسه‌ی جریان استاندارد خود را در پیش گیرد و در نهایت پاسخ مطلوب به دست آید. انتخاب و برنامه‌ریزی یک کنترلر مناسب از مهم‌ترین مراحل یک پروسه صنعتی می باشد.

در دستگاه های CNC کنترلر نقش اساسی را ایفا می‌کند. وجود کنترلر به عنوان مغز دستگاه، باعث شده که برای خرید یک دستگاه سی ان سی،  به کنترلر آن توجه ویژه‌ای گردد و گاه شخصیت دستگاه را با نام و مدل کنترلر آن شناسایی می‌کنند. سیستم‌های CNC دارای مدل و عملکرد‌های متفاوتی هستند.

سیستم ‌های CNC به طور عمده منعکس‌کننده‌‌ی جی کدها هستند.

 

 

 

کنترلر cnc چیست ؟
انواع کنترلر دستگاه CNC | کنترلر cnc چیست؟

بیشتر بدانید : مقاله انواع کنترلر سی ان سی

بررسی انواع کنترلرهای CNC

سیستم های کنترل کننده هم اکنون به طور گسترده ای در دستگاه های سی ان سی مورد استفاده قرار می گیرند و وظیفه کنترل اتوماتیک این دستگاه ها را بر عهده دارند. کنترل کننده های سی ان سی انواع و اقسام گوناگونی دارند و با استفاده از آن ها می توان بسیاری از توابع را پیاده سازی نمود.

در cnc کنترلرها به منظور کنترل و موقعیت یابی از یکسری دستورات با نام G کد و M کد استفاده می شود و کنترلر در واقع منعکس کننده ی این کد ها است. کنترل کننده های CNC توانایی کنترل محورهای دستگاه را دارند و آن ها را مطابق با عملکردی که ما انتظار داریم هدایت می کنند. این کنترل شامل حرکت محور و دوران محور و… است.

در یک دسته بندی کلی می توان کنترل کننده ها را به سه دسته اصلی تقسیم نمود:

1- کنترل کننده های PC Based

این کنترل کننده ها در واقع همان سیستم های کامپیوتری هستند که پردازش اطلاعات در آن ها صورت گرفته و با توجه به نام نرم افزار نصب شده بر روی آنها شناخته می شوند و همچنین در صورت قطع ارتباط کنترلر با کامپیوتر اجرای کار متوقف شده، سرعت که به عنوان مهمترین پارامتر در عملکرد دستگاه کنترل به شمار می رود در این دستگاه ها بسیار کم است و این سرعت تابعی از سرعت کامپیوتر می باشد. نرم افزار نصب شده بر روی این کنترل کننده ها از نظر تعداد ورودی خروجی ها، جهت میکروسوئیچ ها، کلید های اضطراری و … با مشکل مواجه است.

جهت استفاده از این کنترل کننده ها نیازمند استفاده از بردهای واسط الکترونیکی هستیم، استفاده از این بردها باعث افزایش تعداد ورودی ها و خروجی ها شده و همچنین به عنوان نوعی بافر عمل می کند که باعث افزایش سرعت و یکنواختی انتقال دیتا ها خواهد شد.

کنترل کننده های PC Based
انواع کنترلر دستگاه CNC | کنترلر cnc چیست؟

کنترل کننده های PC Based

2- کنترل کننده های Semi PC Based

این کنترل کننده ها از بردهای کنترلی مخصوص و طراحی شده برای این منظور استفاده می کنند، که برد مخصوص در کنار سیستم کامپیوتر قرار می گیرد. در این کنترل کننده ها از میکروکنترلر ها و میکروپروسسورها جهت انجام پردازش استفاده می شود و دارای درگاه های سروموتور و استپ موتور هستند. عمده عملیات پردازش در این کنترل کنند ها توسط برد مربوطه صورت می گیرد.

این کنترل کننده ها از پورت های ارتباطی برخوردار هستند که توسط آنها به سیستم کامپیوتر متصل می شوند و باید توجه داشت که در حین عملکرد دستگاه این ارتباط هرگز قطع نگردد چراکه بخشی از عملیات پردازش توسط سیستم کامپیوتر صورت می گیرد.

MDI یا MDA در دستگاه CNC چیست؟

عملکرد و وضعیت ورودی ها و خروجی ها توسط کنترلر بررسی می شود. از نظر سرعتی این کنترلر سرعت بالاتری نسبت به مدل قبلی دارد و همچنین از قیمت بالاتری برخوردار است.

3- کنترل کننده های Stand Alone

این نوع کنترل کننده ها به عنوان قدرتمندترین نوع کنترلر شناخته می شود و دارای پردازشگر قدرتمند داخلی است و جهت انجام فرایند کنترل و پردازش با کامپیوترها ارتباط مستقیمی ندارند. بسیاری توابع در این کنترل ها به صورت سخت افزاری ایجاد می شود و از این رو دارای سرعت بسیار بالایی هستند. ساختار داخلی این کنترل کننده های در واقع یک سیستم PLC  است.

کنترل کننده های Stand Alone
انواع کنترلر دستگاه CNC | کنترلر cnc چیست؟

کنترل کننده های Stand Alone

انواع کنترلر دستگاه CNC

انواع کنترلر های دستگاه های CNC  مشهور به شرح زیر می باشند

  1. کنترلر فانوک ساخت ژاپن (FANUC CONTROL)
  2. کنترلر سین سیناتی ساخت انگلستان (CINCINATI CONTROL)
  3. کنترلر زیمنس ساخت آلمان (SIEMENS CONTROL)
  4. کنترلر هاست ساخت تایوان (HUST CONTROL)
  5. کنترلر مازاک ساخته ژاپن (MAZATROL  CONTROL)
  6. کنترلر هایدن هاین  ساخت آلمان (HEIDENHAIN CONTRO)
  7. کنترلر میتسوبیشی ساخت ژاپن (MITSUBISHI CONTR)
  8. کنترلر گروندیک ساخت آلمان (GRUNDIG  CONTROL)
  9. کنترلر میکرون ساخت سوئیس (MIKRON CONTROL)
  10. کنترلر هکرت ساخت آلمان (HECKERT CONTRO)
  11. کنترلر هرمله ساخت آلمان (HERMELE CONTROL)
  12. کنترلر آلن برادلی ساخت آمریکا (ALLEN BRADLEY CONTROL)
  13. کنترلر الکترونیکا ساخته شورویی سابق (ELEKTRONIKA  CONTROL)
  14. کنترلر فیلیپس ساخت آلمان (PHILIPSE CONTROL)
  15. کنترلر یسنک ساخت ژاپن (YASNAC CONTROL)
  16. کنترلر فاگور ساخت اسپانیا (FAGOR CONTROL)
  17. کنترلر جی اس کا ساخت چین (GSK CONTROL)

در بازار ایران کنترل فانوک و زیمنس به علت سهولت کارکرد و خدمات پس از فروش بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه به معرفی چند کنترلر پر کاربرد اشاره خواهد شد.

کنترلر های CNC

کنترلرها نقش اساسی در صنعت و ماشین های صنعتی، بخصوص دستگاههای سی ان سی دارند. امروزه شرکتهای زیادی به تولید کنترلر میپردازند. در زیر به معرفی برخی از پرکاربردترین آنها در ایران میپردازیم.

کنترلر Heidenhain (هایدن هاین)

شرکت هایدن هاین در سال ۱۸۸۹در کشور آلمان تاسیس شد. این شرکت تولید کننده ی دستگاه های سی ان سی فرز، تراش و … میباشد. یکی از علل معروفیت این شرکت، تولید کنترلرهای پیشرفته و به روز میباشد.

شرکت هایدن هاین در سال ۱۹۶۲ اولین کنترلر خود را وارد بازار نمود.

 

کنترلر Heidenhain - هایدن هاین

کنترلر Heidenhain – هایدن هاین

انواع مدل های کنترلرهای شرکت هایدن هاین، که امروزه مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از:

  • TNC 640
  • TNC 620
  • TNC 320
  • iTNC 530
  • TNC 128
  • CNC PILOT 640
  • MANUALplus 620

 

کنترل Fanuc (فانوک)

شرکت فانوک (Factory automation numerical control) مجموعه ای از شرکت هایی است که وابسته به شرکت های فانوک آمریکا (Fanuc America Corpoartion) و شرکت اروپایی (Fanuc Robotics Europe SA) است. شرکت فانوک در کشور ژاپن قرار داشته و یکی از شرکت های مطرح در زمینه کنترلرها و ساخت روبات در جهان محسوب میشود.

در سال ۱۹۷۲بخش تولید کنترل کننده های کامپیوتری پس از جداشدن از شرکت مسئولیت محدود فانوک تاسیس شد. دامنه ی فروش این شرکت چند ملیتی سرتاسر جهان بوده و برند این شرکت مشهورترین برند در تولید دستگاه های سی ان سی است.

فانوک همچنین یک شرکت پیشرو در زمینه ساخت سامانه های کارخانه های تمام اتوماتیک در جهان است.

در سال ۱۹۷۲ بخش تولید کنترل‌کننده‌های کامپیوتری پس از جدا‌شدن از شرکت مسئولیت محدود فانوک تاسیس شد. دامنه‌ی فروش این شرکت چند ملیتی سرتاسر جهان بوده و برند این شرکت مشهورترین برند در تولید دستگاه‌های سی ان سی است.

کنترل Fanuc - فانوک

کنترل Fanuc – فانوک

فانوک همچنین یک شرکت پیشرو در زمینه ساخت سامانه‌های کارخانه‌های تمام اتوماتیک در جهان است. کنترلرهای این شرکت بصورت Stand Alone بوده و دارای پردازنده‌ی داخلی هستند. این کنترلرها که جزء قدرتمندترین و در عین حال پرکاربردترین کنترلرها محسوب می‌شوند، با کامپیوتر ارتباط مستقیمی نداشته و به تنهایی توانایی پردازش دارند.

شرکت فانوک دارای مدل‌های گوناگونی از کنترلر می‌باشد که به مهم‌ترین آن‌ها در زیر اشاره شده است:

  • Series 30i / 31i / 32i CNC
  • Series 35i CNC
  • Series 0i CNC

بیشتر بدانید : مقاله انواع کنترلر سی ان سی

کنترل Fagor (فاگور)

فاگور از شرکت‌های بزرگ تحقیق و توسعه در زمینه‌ی ماشین‌های صنعتی محسوب می‌شود. دفتر اصلی این شرکت در کشور اسپانیا قرار داشته و امروزه از طریق نمایندگی‌هایش به بیش از 50 کشور جهان صادرات دارد. این شرکت در زمینه‌ی کنترلر‌های مدرن به عنوان یک شرکت پیشرو در جهان شناخته می‌شود که رابطه‌ی خوبی نیز با برخی زیرمجموعه‌های کارخانه‌های خودروسازی در ایران دارد.

کنترل Fagor - فاگور
انواع کنترلر دستگاه CNC | کنترلر cnc چیست؟

کنترل Fagor – فاگور

انواع کنترلر cnc فاگور fagor با توجه به نوع استفاده به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

حالت ویرایش Edit در CNC چیست؟ چگونه یک برنامه جدید را در CNC وارد کنیم؟
بیشتر بخوانید

تراش (برای دستگاه های تراش Lathe)، مانند:

  • CNC 8037 T
  • CNC 8055 T
  • CNC 8060 T
  • CNC 8065 T
  • CNC 8070 T

فرزکاری یا منبت (Milling Machine)، مانند:

  • CNC 8037 M
  • CNC 8055 M
  • CNC 8060 M
  • CNC 8065 M
  • CNC 8070 M

موارد خاص، مانند:

  • CNC 8070
  • CNC 8055

 

کنترل Syntec (سین تک)

کشور تایوان در زمینه‌ی کنترلر در سطح جهان شناخته‌ شده است. این کشور رتبه‌ی پنج در زمینه‌ی ارزش دستگاه‌های ماشینکاری تولید شده را دارا بوده و کشوری پیشرو در زمینه‌ی صادرات ماشین‌های سی‌ان‌سی در جهان است. شرکت سین‌تک (Syntec)، در سال 1995 (میلادی) در این کشور تاسیس شده و به تولید کنترلر، سروو و … می‌پردازد. این شرکت شهرت زیادی در زمینه‌ی کنترلر‌ داشته و دارای گروه مهندسی تحقیق و توسعه‌ی قوی می‌باشد.

کنترل Syntec - سین تک

کنترل Syntec – سین تک

کنترلرهای syntec به 4 سری کلی تقسیم می‌شود:

  • سری EZ
  • سری 6
  • سری 10
  • سری 21
  • سری 200

کنترل centroid (سنتروید)

شرکت سنتروید (Centroid) در کشور آمریکا بوده و بیش از 30 سال است که در زمینه تولید کنترلر‌ها، سروو موتورها و … فعالیت می‌کند. این شرکت انواع مختلفی از کنترلر‌ را عرضه می کند که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره  می کنیم:

کنترل centroid - سنتروید

کنترل centroid – سنتروید

  • M-400 CNC control
  • T-400 CNC control
  • M-39 CNC control
  • T-39 CNC control
  • DX1 Single axis CNC controller

کنترلر Haas (هاس)

شرکت “هاس” (HAAS) که دفتر مرکزی آن در ایالات متحده قرار دارد، در سال 1983 تاسیس شد. این شرکت از تولیدکننده‌های بزرگ کنترلر در جهان محسوب می‌گردد. فلسفه‌ی این شرکت آمریکایی این گونه بیان شده است: ” اپراتور باید به آسانی به هدف خود برسد” .

کنترلر Haas - هاس

کنترلر Haas – هاس

کنترل Machmotion (مک‌موشن)

این شرکت که در ایالات متحده آمریکا قرار دارد در ابتدا بصورت پدر و پسر اداره می‌شد؛ اما امروزه توسط یک تیم چهار نفره از برادرها اداره می‌گردد و دارای مزیت‌های بسیار خوب رقابتی از نظر طراحی و ساخت می‌باشد. این شرکت در سال 1999 شروع به تولید کنترلرهای سی‌ان‌سی نمود و محصولات خود را در سرتاسر جهان به فروش رساند. فروش شرکت در جهان در سال 2006، تقریبا به حد اشباع رسیده بود که تصمیم به گسترش آن و ارائه‌ی خدمات بیشتر برای به دست آوردن مشتریان بیشتر گرفته شد.

در همان سال‌ها یکی از شرکت‌های محلی فروشنده‌ی ماشین‌های صنعتی از آن‌ها برای همکاری در زمینه‌ی تولید نرم‌افزار کنترل سی‌ان‌سی به‌نام (Mach3) (بخوانید: ماخ تری) برای برخی از ماشین‌های سی‌ان‌سی دعوت نمود.

کنترل Machmotion

کنترل Machmotion

این همکاری باعث شد که شرکت مک‌موشن تجربه‌ی زیادی از جمله: مشکلات مصرف‌کننده با دستگاه‌‌ها، ارتباط اپراتور با دستگاه و … را بدست بیاورد. در نتیجه، براساس تجربه‌ی بدست آمده تصمیم به ساخت کنترلر‌های جدید نمود.

هدف این شرکت، ارائه‌ی کنترلرهای باکیفیت و با قیمت مناسب بوده و همواره سعی نموده است که ارتباط کاربران با کنترلرهای تولیدی شرکت آسان بوده و نصب آن به راحتی صورت گیرد. کنترلرهای شرکت، اختصاصی نبوده و کاملا انعطاف داشته و برای مشتریان مختلف مناسب می‌باشد.

نرم‌افزار کنترل سی ان سی به‌نام Mach3 ماخ تری - مچ تری

نرم‌افزار کنترل سی ان سی به‌نام Mach3 ماخ تری – مچ تری

ماموریت شرکت Machinmotion توانمند‌سازی افراد در طراحی است و توان خود را در تولید محصولات نوآورانه، پشتیبانی فنی و خدمات به خریداران با کمترین هزینه‌ی ممکن قرار داده است. هدف نهایی شرکت، برروی کمک به مشتریان جهت کمک به تبدیل ایده‌ی آن‌ها به واقعیت با استفاده از محصولات و ابزارهای جدید و پیشرفته استوار است.

ویژگی‌های کلی کنترلرهای Machinmotion:

  1. مناسب برای ماشین‌های فرز، تراش، روترها، واترجت‌ها و …
  2. ارتباط کاربری مناسب
  3. انعطاف‌پذیری بالا
  4. دارای صفحه نمایش 17 اینچی
  5. صفحه نمایش لمسی
  6. مناسب برای چهار، پنج و شش محور
  7. نصب آسان
  8. پشتیبانی فنی مادام العمر رایگان
  9. استفاده از ام و جی کد (M & G Code)
  10. قیمت مناسب و یکسان برای تمامی مشتریان
  11. ارسال و تحویل سریع کالا

دو مدل کنترلر پرکاربرد این شرکت، عبارتند از:

  • KT-250-C
  • KY-1150M

کنترلرهای Machinmotion

کنترلرهای Machinmotion

کنترل Siemens (زیمنس)

شرکت زیمنس در سال 1847 توسط ارنست زیمنس (Ernst Werner Siemens) تاسیس شد. در ابتدا، شرکت را به نام Bauanstalt von Siemens & Halske افتتاح نمود. در سال 1848 نیز طولانی‌ترین خط تلگراف را بین برلین و فرانکفورت ساخت.

زیمنس یک شرکت بزرگ در سطح جهانی است که تمرکز خود را در زمینه‌های برق، اتوماسیون و… قرار داده است و در زمینه‌های بهینه‌سازی انرژی، تکنولوژی‌های حفظ منابع، تامین و تولید انرژی و انتقال آن پیشگام می‌باشد.

کنترلر Siemens - زیمنس
انواع کنترلر دستگاه CNC | کنترلر cnc چیست؟

کنترلر Siemens – زیمنس

در این راستا، شرکت زیمنس به تولید کنترلرهای سی‌ان‌سی که دارای بیشترین تطابق با دستگاهی سی‌ان‌سی از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین هستند، می‌پردازد.

 

کنترلرهای ابتدایی شرکت زیمنس مانند S7-1200 برای کارهای سایز کوچک و متوسط و مدل‌های پیشرفته‌تر مانند S7-1500 برای کارهای متوسط و بزرگ مناسب هستند.

کنترلرهای شرکت زیمنس بطور عام دارای ویژگی‌های زیر می‌باشند:

  1. بهینه‌‌کردن مصرف انرژی
  2. کاربری آسان
  3. طراحی نوآورانه
  4. عملکرد عالی
  5. قابلیت اطمینان بالا
  6. تکنولوژی بالا
  7. آب‌بندی کامل
کنترل Siemens - زیمنس
انواع کنترلر دستگاه CNC | کنترلر cnc چیست؟

کنترل Siemens – زیمنس

در زیر، پرکاربردترین مدل‌های کنترلر ساخت شرکت زیمنس آلمان، بیان شده است:

  • 808D
  • 808D Advanced
  • 828D & 828D Basic
  • 828D Advanced
  • 840D sl
  • 802C Baseline
  • 802C
  • 802D
  • 802D sl

کنترل GSK (جی اس کا)

شرکت جی اس کا، یکی از تامین‌کننده‌های تجهیزات پیشرفته سی‌ان‌سی است که در سال 1991 در جنوب کشور چین تاسیس شد که توانایی تولید انواع ماشین‌های سی‌ان‌سی، سروو‌ موتورها و کنترلرها را دارد. شرکت‌ GSK دارای 400 کارمند در بخش تحقیق و توسعه بوده و هرساله تا 8 درصد درآمد سالانه‌ی خود را به این امر اختصاص داده است و همواره درحال توسعه‌ی کمی و کیفی خود می‌باشد.

کنترل GSK - جی اس کا

کنترل GSK – جی اس کا

امروزه این شرکت به یکی از نام‌های تجاری معروف در کشور چین تبدیل شده و به بیش از 40 کشور جهان از جمله: ایالات متحده آمریکا، کانادا، مکزیک، برزیل، آرژانتین، پرو، کلمبیا، استرالیا، نیوزیلند، امارت، تایلند، اردن، سنگاپور، هند، ترکیه، اندونزی، مالزی، مصر، پرتقال، آفریقای جنوبی، کره، لهستان و روسیه صادرات دارد. این شرکت خدمات پس از فروش مناسبی در 40 کشور ارائه می دهد.

در زیر انواع کنترلر cnc شرکت جی‌اس‌کا (GSK) بیان شده است:

کنترلرهای ماشین ‌تراش:

  • GSK 980TDb
  • GSK 980TDc
  • GSK 988T
  • GSK 928TEa

کنترلر مکان‌یابی:

  • GSK 96

کنترلرهای ماشین فرز:

  • GSK 218Mc
  • GSK 983 Me
  • GSK 980MDa
  • GSK 980MDc

انواع کنترلرهای جی‌اس‌کا (GSK)

انواع کنترلرهای جی‌اس‌کا (GSK)

منابع:
 wikipedia.org
cncroutersource.com 
greatcncchina.en.ecplaza.net
brighthubengineering.com
nabat.biz
tak-admin
ارسال دیدگاه