آموزش راه اندازی دستگاه سی ان سی(بخش دوم)

آموزش راه اندازی دستگاه سی ان سی

آموزش راه اندازی دستگاه سی ان سی(بخش دوم)

 

راه اندازی دستگاه فرز cnc شامل چه مراحلی می شود؟

 

  • قبل از اینکه بخواهید دستگاه را روشن کنید باید در گام اول برنامه نویسی دستگاه سی ان سی  را انجام دهید که در مطالب قبل یک نمونه از آن را انجام دادیم. در جریان این برنامه نویسی شما باید به طور دقیق مشخص کنید که به دنبال طراحی و برش چه قطعه کاری هستید و قرار است دستگاه در نهایت چه چیزی به شما تحویل دهد.
  • گام بعدی کار با دستگاه سی ان سی مربوط به روشن کردن الکتروموتور و راه اندازی آن برای برش دادن قطعه کار مورد نظر است. اگر سابقه کار با دستگاه هایی مانند فرز دستی یا دریل دستی را داشته باشید، نحوه روشن کردن و کنترل کردن دستگاه را می شناسید و می دانید که از هر ابزار برشی برای چه موادی استفاده کنید. تفاوت راه اندازی دستگاه فرز cnc با دستگاه های دستی در این است که شما هیچ نقشی در کنترل دستگاه ندارید و آن را به یک نرم‌افزار تحویل می‌دهید تا دستگاه به صورت خودکار نمونه کار مورد نظر را برش دهد.

 

 

مواردی که در این جا باید بررسی کنید:

 

  • دستگاه فرز شما از نوع افقی است یا دستگاه سی ان سی عمودی
  • دستگاه شما چند محور دارد
  • ظرفیت بخش های برشی آن مانند الکتروموتور دستگاه و اسپیندل آن به چه صورت است
  • نحوه نگهداری قطعه کار در دستگاه به چه شکل است
  • چگونه با استفاده از دستگاه بهترین کارایی را بگیریم
  • چگونه از ابزار کنترلی آن به بهترین شکل استفاده کنیم
  • دانش ما در استفاده و راه اندازی دستگاه سی ان سی  cnc در چه سطح است.

 

  • حالا زمان آن فرا رسیده که به سراغ تنظیم‌دستگاه برویم و بخش‌های مختلف آن را به شکل دقیق و با جزئیات کامل بررسی کنیم تا ببینیم که آیا آمادگی کار را دارد یا خیر.

 

 

 

 

 

 

 

تمیز کردن سطوح مختلف برای کار با دستگاه

 

  • این مورد از جمله موارد مهم در ایمنی دستگاه سی ان سی محسوب می‌شود و شما به عنوان تکنسین باید تمامی سطوح مانند میز دستگاه، فک دستگاه و بخش‌های مرتبط با قطعه کار را با یک پارچه تمیز کنید تا هیچ گونه نشانه ای از روغن روی آنها وجود نداشته باشد. به خاطر داشته باشید که باقی ماندن مواد آلاینده و آلودگی روی بخش‌های مختلف دستگاه می تواند منجر به نگهداری تراشه‌ها در حین برش شده و برای دستگاه خطرناک باشد.

بارگذاری ابزار برشی

 

  • شما با توجه به ابزارهایی که در اختیار دارید و مشخص نمودن کاری که کی خواهید اجرا نمایید  و برنامه ریزی هایی که برای راه اندازی سی ان سی خود  داشته اید می توانید ابزار مورد نظر را انتخاب کنید و با ابزار فعلی جایگزین کنید. برای برخی از دستگاه ها لازم است که تغییر ابزار برشی با استفاده از دست انجام شود و در تصویر زیر آن را نشان داده ایم. در برخی موارد می توان از برنامه نویسی دستگاه استفاده کرد و به صورت خودکار این کار را انجام داد.

بارگذاری قطعه کار برای راه اندازی دستگاه سی ان سی cnc

 

  • دستگاه های سی ان سی از لحاظ ابعاد با یکدیگر متفاوت هستند و این تفاوت در ابعاد خود را به صورت تغییر در اندازه میز دستگاه و همچنین تغییر در دامنه حرکتی دستگاه نشان می دهد. بنابراین طبیعی است که انتخاب قطعه کار باید بر مبنای توانایی دستگاه انجام شود و در جریان آن شرایط دستگاه در نظر گرفته شود.

 

تحلیل عملکرد دستگاه در دو محور X و Y

 

  • این دو محور در عملکرد و راه اندازی دستگاه سی ان سی  cnc  نقش مهمی دارند و می توان آنها را به عنوان معیار اصلی آماده سازی و کنترل وضعیت دستگاه در نظر گرفت. در برخی از دستگاه ها امکان استفاده از edge finder یا دستگاه Cut Mill End Cutter وجود دارد که هرکدام از آن ها روش کار متفاوتی دارند. در این مورد توصیه ما این است که ابتدا به سراغ محور ایکس بروید و کالیبره کردن آن و نحوه حرکت ابزار را مشخص کنید. حالا مجدداً به سراغ صفحه کنترل رفته و این بار محور Y را مشخص کنید و در آن محور ایکس را روی صفر تنظیم کنید. با انجام این دو مرحله به صورت پی درپی با درصد اطمینان بالایی می توانید دعا کنید که دستگاه شما در پیدا کردن مختصات اصلی آماده است.

 

تحلیل عملکرد دستگاه بر اساس محور Z

 

  • پس از تنظیم دو محور X و Y زمان آن فرا رسیده که به سراغ محور سوم بروید و از این طریق دستگاه را برای کار روی نمونه کار های ۳ بعدی آماده کنید. برای این کار ابتدا دستی محور z را به سمت پایین حرکت دهید تا زمانی که نوک ابزار دقیقاً به موقعیت z0 برسد. در اینجا باید موقعیت اصلی را با درصد دقت یک میلیمتر مشخص کنید و هرگونه اندازه سایشی را هم در نظر بگیرید.

 

  • در راه اندازی دستگاه فرزسی ان سی cnc و به هنگام تنظیم محور z لازم است که میزان دقت محور را روی مقدار ۰.۰۰۱ میلی متر نسبت به سطح قطعه تنظیم کنید. حالا بر همین مبنا می توانید مطمئن باشید که دستگاه با کمترین خطای ممکن به سمت قطعه کار حرکت کرده و برش مورد نظر ما را با بهترین کیفیت ممکن انجام می دهد.

 

 

 

هماهنگی با شعاع ابزار برشی

آموزش راه اندازی دستگاه سی ان سی(بخش دوم)
آموزش راه اندازی دستگاه سی ان سی(بخش دوم)

 

  • به احتمال زیاد در جریان برنامه نویسی دستگاه فرز سی ان سی مشخص کرده اید که دقیقاً از چه ابزار برشی با چه قطری استفاده می کنید تا به برش مورد نظر و دلخواه خود برسید. این موضوع به طور ویژه برای کسانی که روی قطعه کار های حساس کار می کنند خود را نشان می دهد و به همین دلیل شما باید شعاع ابزار برشی و محل استفاده از آن را به شکل دقیق مشخص کنید و مناسب ترین آنها را به کار ببرید.

 

استفاده از سیستم خنک کننده و تنظیم و روغن خنک کننده

 

  • وجود روغن خنک کننده برای کار دستگاه ضروری و مهم است و تا حدود زیادی روی طول عمر ابزار برشی دستگاه تاثیر گذار است. این مایع خنک کننده از اصطکاک بین ابزار برشی و قطعه کار جلوگیری می کند و در نتیجه مانع از داغ شدن آنها و در نتیجه شکسته شدن ابزار برشی میشود. پایین بودن سطح مایع خنک کننده در محفظه آن روی پمپ مخصوص آن تاثیر منفی گذاشته و بازدهی کلی دستگاه را پایین می آورد. در این مورد توصیه می شود که قبل از روشن کردن و راه اندازی دستگاه فرز cnc حتما سطح روغن خنک کننده یا مایع خنک کننده را بررسی کنید.

شروع به کار و راه اندازی دستگاه فرز cnc

 

  • اگر همه این مراحل را انجام داده باشید زمان آن فرا رسیده که دستگاه را در حالت کم مصرف قرار دهید و چرخه شروع به کار آن را شروع کنید. بلوک های برنامه نویسی شده برای دستگاه را به صورت تک تک فعال کنید و اجازه دهید که دستگاه آنها را اجرا کرده و شما به عنوان ناظر بلوک های برنامه نویسی را کنترل کنید. از نحوه اجرای برنامه نوشته شده در حین فعالیت دستگاه مطمئن شوید و اگر به این نتیجه رسیدید که دستگاه کار خود را به شکل مناسب انجام می‌دهد، می توانید برنامه را در حافظه دستگاه ذخیره کنید و در پروژه های بعدی نیازی به برنامه نویسی مجدد نداشته باشید.
  • مطالب قبل نحوه جی کد گیری را آوردیم تا به عنوان یک الگو از آن استفاده کنید. در این مطلب هم گفتیم که برای راه اندازی دستگاه فرز سی ان سی cnc باید چه کارهایی انجام دهید. گام به گام با مجموعه دکتر سی ان سی  همراه باشید تا آموزش کار با دستگاه های سی ان سی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

– از دستگاه خود برای چه‌کارهایی استفاده می‌کنید؟

 

فکر می‌کنم این پرسش می‌تواند بهتر هم بیان شود! باید پرسید از این دستگاه در چه‌کارهایی استفاده نمی‌کنم!

 

  • داشتن سی ان سی مانند این است که یک دستیار دیگر در کارگاه خود دارم. هر وقت یک برش منحنی و غیر مستقیم می‌خواهم به این فکر می‌کنم که چطور می‌توانم از سی ان سی برای این برش استفاده کنم. سی ان سی برش‌های منحنی باور نکردنی را می‌تواند ایجاد کند که ساخت و برش منحنی را بسیار با صرفه‌تر می‌کند.
  • به علاوه ما از سی ان سی در کارهای منبت گل و تاج و کتیبه هم استفاده می‌کنیم که نمی‌دانیم بدون آن چطور می‌توانستیم آن‌ها را بسازیم.

 

– برای کسانی که می‌خواهند کار با سی ان سی را شروع کنند چه توصیه‌ای دارید؟

 

  • در کار با نرم‌افزار حرفه‌ای شوید. به‌خصوص در قسمت طراحی. اگر در طراحی با کامپیوتر خوب و حرفه‌ای هستید استفاده شما از سی ان سی بسیار راحت و لذت‌بخش خواهد بود.
  • هر از چند گاهی دقت دستگاه و تنظیمات آن را کنترل کنید تا مطمئن شوید همه‌چیز سر جای خودش است. برای این کار چند وقت یک‌بار چند مربع با سی ان سی برش بزنید و سپس مربع‌ها را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که همان مربع‌هایی هستند که طراحی کردید.
  • – چالش‌های شما در یادگیری کار با CNC چه بوده است؟

 

  • قبل از هر چیزی باید بیاموزید که این ابزار توانایی چه‌کارهایی دارد. نقاط ضعف عموماً زیاد نیست؛ اما نیاز به آموختن دارید. احتمالاً قبل از اینکه یاد بگیرید چه فشاری و چه سرعتی برای متریال ها و برش‌های مختلف نیاز است چندین مته را بشکنید. برای من مدتی طول کشید که به آن پی ببرم.
  • و یا فراگیری ترتیب برش‌ها. کمی طول کشید تا بیاموزم ترتیب برش در یک پروژه چطور می‌تواند باشد. مثلاً اگر چندین برش داخلی روی یک تخته دارید ابتدا آن‌ها را انجام دهید و سپس برش‌های بیرونی را انجام دهید.

– چه چیز شما را به خرید CNC وا‌داشت؟

 

  • من کار با چوب را با ساخت قلم توسط یک دستگاه خراطی کوچک شروع کردم. کارم که توسعه یافت به این فکر افتادم که اگر بتوانم روی قلم متن یا اشکالی را حکاکی کنم خیلی جذاب می‌شود؛ از این رو در قدم اول یک دستگاه حکاکی لیزر کوچک خریدم و پس از آن قدم بزرگ‌تر من خرید CNC منبت بود. حالا دو سال است که دستگاه CNC چوب دارم.

– کار با دستگاه CNC را چگونه یاد گرفتید؟

 

  • من شخص خودآموزی هستم. منابع آنلاین زیادی وجود دارد که من از آن‌ها استفاده کردم. از جمله این منابع کلیپ‌های آموزشی یوتیوب است که استفاده زیادی از آن بردم.
  • من همچنین عضو یک باشگاه آنلاین دارندگان سی ان سی هستم که اطلاعات زیادی را از اعضای آنجا دریافت می‌کنم. چیزی که من در مورد این انجمن‌ها خیلی دوست دارم این است که همه اعضا تلاش می‌کنند تا مشکلات را برطرف کنند و به همدیگر کمک کنند.

 

آموزش راه اندازی دستگاه سی ان سی(بخش دوم)
آموزش راه اندازی دستگاه سی ان سی(بخش دوم)

 

 

– از قابلیت‌های دستگاه خود راضی هستید؟

 

  • من تقریباً بلافاصله پس از خرید دستگاه آن را به‌روز کردم. روتر هوا خنک را با آب‌خنک جایگزین کردم. من اسپیندل جدید را واقعاً دوست دارم. هم با صدای کمتری کار می‌کند و مدت‌زمان بیشتری می‌توانم آن را استفاده کنم. بعضی از فایل‌های منبت من که من اجرا کردم می‌تواند بیش از ۱۲ ساعت طول بکشد.
  • – دوست دارید چه چیزهایی بسازید؟

 

  • پلاک‌های چوبی، جعبه‌های چوبی، کادوهای عروسی و… چیزهایی هست که من می‌سازم. وقتی در خیابان و ویترین مغازه‌ها چیزی را می‌بینم به آن خیره می‌شوم و سعی می‌کنم دریابم که چطور ساخته شده است. از هر ده چیزی که می‌سازم نه تا از آن‌ها را هدیه می‌کنم.

– برای شروع کار با CNC چه توصیه‌ای دارید؟

 

  • به خاطر داشته باشد دستگاه سی ان سی فقط کاری را انجام می‌دهد که شما به آن گفته‌اید. وقت بگذارید و در مورد فرایند کارها فکر کنید. این‌گونه معمولاً به اشتباهات خود پی خواهید برد و می‌توانید بفهمید که اشتباه شما در کجا بوده است.

تفکر بالاترین عبادت هاست.

 

tak-admin
ارسال دیدگاه