آموزش راه اندازی دستگاه سی ان سی(بخش اول)

آموزش راه اندازی دستگاه cncسی ان سی
  • سی ان سی و دستگاه های مربوط به آن به عنوان یکی از پرکاربرد ترین دستگاه ها در صنعت شناخته می شوند که برای استفاده از آن ها اصول خاص و درستی باید رعایت گردد.
  • این یک واقعیت مهم است که اصلی ترین بخش راه اندازی دستگاه فرز سی ان سی  cnc مربوط به برنامه نویسی دستگاه است که در مطالب قبلی تحت عنوان جی کد گیری به آن پرداختیم. اما در کنار آن نمی توان این حقیقت را نادیده گرفت که به کارگیری بخش های مختلف مانند الکتروموتور دستگاه و ابزار برشی نیاز به آماده سازی دارد. بنابراین اگر در فاز اولیه برنامه نویسی دستگاه فرز سی ان سی به پایان رسید، لازم است که آماده سازی خود دستگاه نیز  انجام شود.

قبل از توضیح درباره راه اندازی دستگاه سی ان سی و نکاتی که در این زمینه باید رعایت شود ابتدا باید ضروریاتی را درنظر بگیریم که گاهی ساده هستند اما حیاتی و تعیین کننده می باشد.

 

۱) اندازه درب ورودی کارگاه به عنوان اولین فاکتور موثر در نصب دستگاه سی ان سی

  • شاید باور نکنید، اما بارها با این صحنه مواجه شده‌ایم که خریداران دستگاه‌ها هنگام رسیدن به ورودی کارگاه متوجه شده اند که اندازه آن از اندازه درب ورودی کارگاه بزرگتر است و مجبور به شکستن آن می‌شوند. شاید انتخاب شما برای راه اندازی کسب و کار کوچک و خانگی یک دستگاه سی ان سی کوچک یا یک دستگاه سی ان سی cnc  رومیزی باشد که طبیعتاً این قانون در مورد شما چندان صدق نمی کند.
  • اما وقتی که قصد خرید دستگاه سی ان سی را دارید، حتماً در ابتدای کار یک طرح کسب و کار یا بیزینس پلن بنویسید و مشخص کنید که قرار است چه کاری انجام دهید و چه دستگاهی انتخاب کنید. مطمئناً اطلاعاتی که شما در این مرحله مشخص می کنید روی بسیاری از فاکتورهای دیگر تاثیرگذار است و ابعاد بخش‌های مختلف کارگاه را هم تعیین می‌کند. بنابراین عملاً برای نصب دستگاه سی ان سی خود نیاز به تخریب جایی ندارید و دستگاه را بدون مشکل نصب می کنید.

۲) الزامات برقی و منبع تغذیه را برای نصب و راه اندازی دستگاه سی ان سی در نظر بگیرید

با توجه به بررسی‌هایی که در مرحله خرید دستگاه سی ان سی جدید داشته‌اید و فاکتورهای مختلف را در مورد آن بررسی کرده‌اید، باید به شکل دقیق مشخص کنید که قرار است دستگاه مورد نظر کجا نصب شود و شرایط الکتریکی لازم برای آن به چه صورت است. در این مرحله به فاکتورهای زیر توجه کنید:

  • مشخص کنید که موتور دستگاه سی ان سی نیاز به برق چند فاز و چند ولت دارد
  • مشخص کنید که سیستم سیم کشی مورد نیاز برای عملکرد مناسب به دستگاه به چه صورت است
  • مشخص کنید که نحوه سیم کشی دستگاه با توجه به استانداردهای الکتریکی به چه شکل است
  • مشخص کنید که محل قرارگیری پریز و منبع جریان برق به چه شکل باشد
  • به خاطر داشته باشید که هنگام خرید دستگاه سی ان سی یک کاتالوگ در اختیار شما قرار می گیرد که مشخصات فنی دستگاه در آن آورده شده و دقیقاً شرایط الکتریکی مناسب برای نصب دستگاه سی ان سی هم به شما گفته می شود. این اطلاعات به صورت اختصاصی و استاندارد برای دستگاه طراحی شده و حتماً در محاسبات خود به آنها استناد کنید.

۳) فراهم آوردن روغن و مایع خنک کننده و قرار دادن آنها در محل مناسب

  • یکی دیگر از شرایط بسیار مهم در نصب و راه اندازی دستگاه CNC خرید مواد خنک کننده برای دستگاه است. این دستگاه‌ها برای عملکرد طبیعی خود به روغنهای روان کننده، روغن هیدرولیک و مایع خنک کننده نیاز دارد. به همین دلیل از قبل این مواد را خریداری کنید و در یک محل مشخص قرار دهید تا در صورت نصب دستگاه سی ان سی بلافاصله از آنها استفاده کنید.
  • نکته مهمی که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید این است که شرکتهای فروشنده دستگاه سی ان سی در مورد انتخاب روغن خنک کننده و روغن هیدرولیک اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار می دهند و می گویند که از چه موادی با چه خصوصیاتی استفاده کنید. بنابراین هیچ وقت به خاطر مسائل مالی یا هر موضوع دیگری از مواد بی کیفیت استفاده نکنید که احتمال آسیب آنها به دستگاه وجود دارد و هزینه زیادی بابت سرویس آن باید بپردازید.

۴) از قبل محل نصب دستگاه سی ان سی را مشخص کنید

  • توصیه ما در گروه تهران CNC این است که یک نقشه دو بعدی از فضای کارگاه سی ان سی خود آماده کنید و قبل از خرید دستگاه حتماً با فروشنده در مورد آن مشورت کنید. با رعایت مشخصات موجود در این نقشه و هماهنگی با شرکت های فروشنده از فاجعه های بعدی جلوگیری می کنید و مطمئن هستید که دستگاه خود را در شرایط مناسب و استاندارد به کار می گیرید.

محل نصب دستگاه سی ان سی شرایط ویژه‌ای دارد که برخی از آنها موارد زیر هستند:

  • فضای کافی با توجه به اندازه دستگاه در نظر بگیرید
  • مطمئن شوید که دستگاه از لحاظ دسترسی به نور و هوای آزاد در شرایط مطلوبی قرار دارد
  • دستگاه را به اندازه کافی دور از دیوار قرار دهید تا امکان گردش افراد و سرویس کار در اطراف آن وجود داشته باشد
  • محل مناسبی برای دستگاه در نظر داشته باشید تا دستگاه به زمین متصل شود
  • فضای کافی در اطراف دستگاه برای جابجا کردن قطعه کار در نظر داشته باشید.
  • مطمئن شوید که محل نصب و راه اندازی دستگاه سی ان سی با سایر دستگاههای کارگاه شما هم پوشانی ندارد

 

 

۵) مطمئن شوید که رطوبت محیط برای نصب و راه اندازی دستگاه CNC مناسب است

  • یکی از اشتباهاتی که معمولاً تکنسین های دستگاه های سی ان سی انجام میدهند این است که محاسبه چندانی در مورد منبع ورودی هوا و همچنین رطوبت هوا ندارند. گردش هوا در فضای کارگاه برای از بین بردن رطوبت بسیار مهم است. بالا بودن رطوبت در فضای کارگاهی و در اطراف قطعات داخلی دستگاه سی ان سی به مرور زمان باعث خوردگی و زنگ زدگی آنها می شوند که در نتیجه کیفیت کار دستگاه پایین می آید.
  • اگر قرار است یک کارگاه یا یک محدوده خاص را برای نصب دستگاه سی ان سی در نظر بگیرید مطمئن شوید که شرایط رطوبت آن با شرایط گفته شده در کاتالوگ دستگاه همخوانی داشته باشد. خوشبختانه این اطلاعات به طور کامل در اختیار شما قرار می گیرد و تنها کاری که باید شما انجام دهید این است که ورودی هوا برای آن در نظر بگیرید و مطمئن شوید که رطوبت در حد استاندارد است. حتی در برخی موارد استفاده از سیستم های هشدار دهنده رطوبت بسیار مهم است و از ایجاد مشکل در دستگاه سی ان سی جلوگیری میکند.
  • ۶) آماده سازی کف کارگاه متناسب با وضعیت دستگاه
  • باید اعتراف کنیم که برخی از مدل های دستگاه سی ان سی بسیار سنگین هستند و وزن آنها حتی فراتر از سطح تصور ماست. اگر بتن کف کارگاه خیلی نازک باشد یا حتی دستگاه روی یک صفحه محکم قرار نگیرد، به احتمال زیاد به مرور زمان فشار زیادی به محورهای آن وارد خواهد شد و این در برشکاری و تراشکاری صحیح و استاندارد دستگاه تاثیر گذار است.
  • بهترین مشاوره در این زمینه کسی جز تولید کننده یا فروشنده دستگاه سی ان سی نیست. این افراد به طور کامل مشخصات و ویژگی های دستگاه های خود را می‌شناسند و می‌دانند که شرایط بهینه برای کاربران به چه صورت است. بنابراین شما هنگام انتخاب دستگاه و مشورت با شرکت فروشنده از آنها بپرسید که الزامات اولیه برای آماده سازی کف کارگاه به چه صورت است و چه تغییراتی باید در آن ایجاد شود.

۷) نکته مهم و قابل تامل این است که هیچ وقت خودتان برای نصب و راه اندازی دستگاه CNC اقدام نکنید

  • متاسفانه بالا بودن تجربه کار با دستگاه سی ان سی در برخی از افراد یا حتی تجربه تکنسینی و اپراتوری، این اعتماد به نفس را در آنها به وجود آورده که نصب دستگاه سی ان سی را خودشان انجام دهند. شما حتی اگر یک تکنسین حرفه‌ای هم باشید باز هم در یک مدل خاص کار کرده‌اید و دلیلی برای تبحر در نصب و راه اندازی آنها ندارید. در ضمن ممکن است برای برخی از مدل های آنها تغییراتی به وجود آمده باشد یا اصلاحاتی روی ساختار آن صورت گرفته شده که شما از آن اطلاع ندارید.
  • با توجه به اینکه هزینه نصب و راه اندازی دستگاه سی ان سی چندان بالا نیست و حتی در برخی موارد از تعهدات شرکت فروشنده است، لطفاً خودتان هیچ وقت برای انجام این کار داوطلب نشوید و ترجیحاً از شرکت فروشنده بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

 

tak-admin
ارسال دیدگاه