نکات کلیدی در مورد خرید دستگاه

نکات مهم در خرید دستگاه سی ان سی

خرید دستگاه cnc در 5 گام – دستگاه سی ان سی ارزان بخریم؟

وقتی که از یک ایده پرداز در مورد روش‌های کسب درامد کارگاهی می‌پرسید، به احتمال زیاد خرید دستگاه cnc را به شما پیشنهاد می‌دهند. اما در این حوزه چندین و چند ابهام وجود دارد:

  • قبل از خرید دستگاه سی ان سی برای مشاغل تولیدی خود باید چه عواملی را در نظر بگیریم؟
  • امکان انجام پروژه با استفاده از دستگاه فرز سی ان سی وجود دارد یا به کمک دستگاه تراش سی ان سی؟
  • از دستگاه سی ان سی افقی استفاده کنیم یا عمودی؟
  • دستگاه سی ان سی سه محور بهتر است یا دستگاه چهار محور و پنج محور؟
  • به دنبال برش دادن چه ابعادی هستیم و حجم کارگاه ما چقدر است؟
  • چه بودجه‌ای را به عنوان قیمت دستگاه سی ان سی در نظر گرفته‌ایم؟
  • قرار است بر روی چه مواد و متریال هایی کار کنیم؟

مسلماً این چند مورد صرفاً به عنوان موارد عمومی هستند. خرید دستگاه cnc نیاز به بررسی‌های تخصصی زیادی دارد تا شما بتوانید بهترین دستگاه را انتخاب کنید. قبل از اینکه با ما در گروه تهران سی ان سی تماس بگیرید، ابتدا این مطلب را بخوانید و ببینید که تا کجای آن می‌توانید پیش بروید؟

الزامات پروژه خود را قبل از خرید دستگاه cnc بنویسید

مهم‌ترین نکته قبل از گشتن در اینترنت یا حتی مطالعه در مورد دستگاه‌های سی ان سی، بررسی نیازهای فعلی و در نظر گرفتن نیازهای آینده کارگاه است. شاید شما به دنبال خرید یک دستگاه فرز سی ان سی کوچک (دستگاه فرز cnc کوچک را به مانند یک متخصص انتخاب کنید) باشید یا بخواهید از یک دستگاه صنعتی بزرگ کمک بگیرید. کاری به این موضوع نداریم اما باید به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • قطعات و موادی که انتظار دارند دستگاه روی آنها کار کند چه هستند؟
  • در ساخت دستگاه‌های مختلف نیاز به چه سطحی از دقت دستگاه دارم؟
  • برای کار دستگاه نیاز به چند محور هست؟
  • چگونه می‌توانم بین سرعت، دقت، انعطاف پذیری و قیمت تعادل برقرار کنم؟ در موارد خاص، انتخاب مدل کندتر ممکن است به معنای دقت بیشتر در قیمت پایین‌تری باشد.
  • اندازه‌ها، پیچیدگی‌ها و درجه بندی متریال هایی که با آنها کار می‌کنم چیست؟

با طرح این سؤالات از خودتان، می‌توانید هنگام حرکت به مرحله بعدی، عملکرد و قابلیت‌های مورد نظر خود را تعیین کنید.

گام دوم؛ به سراغ بهترین نوع دستگاه بروید

با وجود ساخته شدن انواع مختلفی از دستگاه‌های سی ان سی و همچنین بهره گیری از تکنولوژی‌های مدرن در دستگاههای جدید، شما باید بهترین گزینه را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. تجربه ما نشان داده که گشتن دنبال مناسبترین دستگاه سی ان سی با توجه به برنامه ریزی کارگاه بسیار مؤثرتر از گشتن به دنبال بهترین دستگاه است. ما در این زمینه چندین دهه تجربه داریم به شما پیشنهاد می‌دهیم که حتماً عوامل زیر را در نظر بگیرید:
  • ابعاد، اشکال و متریال قطعات ساخته شده
  • چرخه تولید و زمان چرخش، به عنوان مثال پردازش دسته‌ای کوچک در مقابل بزرگ
  • اندازه فضاهای کاری، به عنوان مثال اندازه میز، اندازه ابزار، اندازه چاک و زمان تغییر ابزار
  • طول، عرض، ارتفاع، تعداد قطعات تولید شده در یک چرخه و تعداد کارها در یک تنظیم دستگاه
  • ظرفیت ابزار و قدرت و عملکرد اسپیندل دستگاه (نیروی برش)
  • برندهای تولید کننده دستگاه مانند BBT / CAT / BT / HSK (بسته به هزینه یا در دسترس بودن)
  • درجه اتوماسیون و کنترل دستگاه مورد نیاز
  • سازگاری با نرم افزار CAM موجود یا سایر برنامه‌های طراحی
  • تعداد محورهای ماشین کاری، به پیچیدگی قطعات تولیدی بستگی دارد
  • انعطاف پذیری دستگاه‌ها، یعنی در صورت نیاز می‌توانید کارهای دیگری را روی آن انجام دهید؟
  • زمان چرخش دستگاه
  • اگر نیاز به ساختن قطعاتی دارید که نیاز به چرخش و فرز دارند، توصیه می‌کنیم ابزارهای چند کاره مانند C1 یا نسخه ارتقا C2 را در نظر بگیرید.

به خاطر داشته باشید که برای فرزکاری و ماشینکاری با دقت بسیار بالا، شما نیاز به دستگاه‌های چند محور دارید که هم در موقعیت یابی و هم در برش بتوانند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. بنابراین توصیه می‌کنم که حتماً این مطلب دستگاه cnc پنج محور چیست و نحوه حرکت آن در ابعاد مختلف  را مطالعه کنید تا متوجه شوید که نسخه‌های مختلف این دستگاه‌ها به چه شکلی می‌تواند کارایی کارگاه شما را بهبود ببخشد.

نکاتی در مورد خرید دستگاه
نکاتی در مورد خرید دستگاه

حالا زمانی که قصد خرید دستگاه cnc دارید باید بین فاکتورهایی مانند قیمت، کیفیت و میزان تولید تعادل برقرار کنیم. شما ممکن است بتوانید یک دستگاه سی ان سی ارزان تهیه کنید، اما مطمئناً این دستگاه نمی‌تواند سرعت و کارآیی مطابق با دستگاه‌های گران‌تر را داشته باشد. از طرف دیگر انتخاب یک دستگاه گرانقیمت برای یک کارگاه کوچک توجیه اقتصادی ندارد. یکی از راهکارهای شما در این مورد، استفاده از گزینه خرید اقساطی است که در مطلب آیا خرید دستگاه تراش cnc اقساطی توجیه اقتصادی دارد؟ آن را بررسی کردیم.

هزینه خرید قطعات دستگاه سی ان سی و تعمیر و نگهداری آن را در نظر بگیرید

اغلب خریداران نسبت به هزینه قطعات و همچنین هزینه نگهداری دستگاه غافل هستند. در نظر گرفتن ابزار مناسب برای دستگاه می‌تواند چرخه طول عمر آنها را بیشتر کند و شما بازدهی بیشتری از دستگاه دریافت کنید. قطعات این دستگاه‌ها بسیار پیچیده هستند و ممکن است به صورت ۲۴ ساعته به کار گرفته شوند. به همین دلیل بالا بودن کیفیت آنها باید برای شما تبدیل به یک اولویت شود.

دستگاه ارزان قیمت ممکن است در طول عمر خود هزینه‌هایی برای شما به دنبال داشته باشد که بسیار گران‌تر از خرید یک دستگاه با کیفیت باشد. این صرفاً به دلیل پایین بودن کیفیت قطعات دستگاه است. شکست قسمت‌های مختلف همچنین می‌تواند برای اپراتور دستگاه و مالک آن ناامید کننده باشد. پس به عنوان یک توصیه سعی کنید که در وهله اول کیفیت دستگاه را نسبت به قیمت آن در اولویت قرار دهید.

برندهای تولید کننده را در  در خرید دستگاه cnc در نظر بگیرید

در هر زمینه‌ای رقابت وجود دارد. بنابراین فروشندگان تا جایی که می‌توانند با یکدیگر رقابت می‌کنند و خریداران همیشه سعی می‌کند که بهترین دستگاه سی ان سی را برای نیاز خود با ارزان‌ترین قیمت ممکن پیدا کنند. دستگاه‌های ساخته شده در کشورهای پیشرفته از فناوری بالاتری برخوردار هستند و کیفیت و دوام آنها بالاتر است. به همین دلیل ممکن است قیمت آنها هم بالاتر باشد، اما این قیمت با طول عمر خود و همچنین نیاز به نگهداری پایین قابل توجیه است.

برندهای مختلفی در بازار ایران و در سراسر دنیا وجود دارد که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاصی برای محصولات خود در نظر گرفتند. در برخی موارد هم ممکن از مونتاژ دستگاه در کشورهای ثالث انجام گیرد که باز هم کیفیت دستگاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در بازار ایران برندهای مختلفی مانند Matsuura (یکی از دستگاه‌های مورد علاقه من در بین دستگاه‌های ژاپنی)، Nakamura cnc (یک برند ژاپنی محبوب)، Haas (یک برند آمریکایی با تولید ماشین آلات مقرون به صرفه)، Hurco (یک برند معروف به دلیل برنامه‌های کنترلی آسان)، YCM (یک برند چینی معروف برای دستگاه فرز سی ان سی ارزان)، Mazak (یک دستگاه قدیمی و عضلانی) و Makino (یکی از دستگاه‌ها با طراحی فوق العاده و زیبا) وجود دارد.

خلاصه!

وقتی که شما قصد انتخاب و خرید دستگاه cnc برای کارگاه خود را دارید، مطمئناً قبلاً در مورد آن تحقیقاتی انجام داده‌اید و می دانید که قرار است بر روی چه موادی کار کنید و محصول نهایی شما چه چیزی خواهد بود. اگر طبق بندهای گفته شده در این مطلب پیش بروید، می‌توانید با توجه به نیاز خود، در مورد اندازه دستگاه و شرایط کلی آن تصمیم‌گیری کنید.

اما به احتمال زیاد این دو موضوع برای شما سخت خواهد بود. موضوع اول انتخاب برند دستگاه سی ان سی است. بهترین مشاوره در این زمینه افرادی هستند که سابقه کار با دستگاه را دارند. البته برندهای معروف دنیا نیازی به تعریف و تمجید ندارند و با خیال راحت آنها را انتخاب کنید. اما موضوع دومی که برای شما تبدیل به یک چالش می‌شود، انتخاب فروشنده دستگاه است که در مطالب بعدی سعی می‌کنیم کامل‌تر و دقیق‌تر آنها را بررسی کنیم.

اگر هم سوالی دارید که در اینجا به آن پاسخ نداده‌ایم یا احساس می‌کنید که مطلب به ما با یک موضوع خاص کامل‌تر می‌شود، در بخش نظرات مطرح کنید تا در مطالب بعدی به آنها بپردازیم.

tak-admin
ارسال دیدگاه