نحوه کار دستگاه فرز CNC

نحوه کارکرد دستگاه فرز CNC

تاثیر ویژگی های ذاتی در آموزش کار با دستگاه فرز cnc

در این دستگاه ها قطعه کار ثابت است و این ابزار برشی است که به بخش‌های مختلف آن حرکت می کند یا قطعه کار توسط میز دستگاه حرکت داده می شود. این در حالی است که در دستگاه تراش سی ان سی، قطعه کار به یک محور در حال گردش وصل می شود و با سرعت های مختلف می چرخد.

بنابراین، در آموزش کار با دستگاه فرز cnc باید این موضوع در نظر گرفته شود که حرکت دستگاه هم شامل ابزار برشی و هم شامل حرکت میز دستگاه می شود. با این تفاسیر، برنامه نویسی دستگاه فرز سی ان سی مستلزم در نظر گرفتن حرکت میز دستگاه و تاثیر آن بر نحوه برش قطعه کار است. نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشیم، نوع ابزار برشی استفاده شده در دستگاه است. گاهی هدف ما سوراخ کاری و دریل کاری است، در برخی موارد هم هدف اصلی ما تراش دادن سطح نمونه کار است. بنابراین تعویض ابزار برشی هم در آموزش کار با دستگاه فرز cnc مهم است.

 آموزش برنامه نویسی دستگاه فرز سی ان سی

طرح آماده سازی شده بلافاصله باید به نرم افزار کورل دراو انتقال داده شود تا به زبان برنامه نویسی G-Code ترجمه شود.  بخشی از آموزش کار با دستگاه فرز cnc مربوط به کنترل کردن برنامه آماده شده برای کار با دستگاه است. زمانی که این طرح توسط نرم افزار کورل دراو در اختیار شما قرار می گیرد، می توانید در قسمت کنترل دستگاه بخش های مختلف آن را ببینید و در صورت نیاز به تغییراتی در آن به وجود بیاورید. به عنوان یک تکنسین از شما انتظار می رود که همه کد های گفته شده در زبان برنامه نویسی را بلد باشید.

آموزش انتخاب ابزار برشی برای کار روی متریال های مختلف

دستگاه فرز سی ان سی صرفاً در مورد فلزات یا در مورد یک متریال خاص کاربرد ندارد. این دستگاه ها در مورد سنگ، چوب و فلز و حتی شیشه قابل استفاده هستند و به همین دلیل امکان برش دادن قطعه کارهای مختلف با وجود آن ها مطرح است. هر کدام از این متریال ها شرایط خاص خود را دارد و حتی در مورد فلزات آهنی و غیر آهنی امکان مواجهه با آلیاژهای مختلفی وجود دارد که هرکدام از آن ها شرایط متفاوتی دارد.

شما به عنوان تکنسین در جریان آموزش کار با دستگاه فرز cnc باید به شکل دقیق بدانید که هر کدام از ابزارهای برشی برای کدام یک از آلیاژ ها مناسب است و شرایط کار آن به چه صورت است.در مورد خانواده چوب و خانواده سنگ تنوع کمتر است و این کار شما را برای انتخاب ابزار برشی ساده تر می کند. اما برای انتخاب ابزار برشی برای آلیاژها، از همین مطالب ما کمک بگیرید تا برش را به شکل مناسب به پایان برسانید.

انتخاب ابزار برشی با توجه به شکل برش

اینکه انتظار داشته باشیم که همه برش ها به صورت افقی یا عمودی، و مستقیم باشند یک اشتباه ساده‌لوحانه بوده و به هیچ وجه از تکنسین پذیرفته نیست. متاسفانه اغلب شرکت‌های فعال در فروش دستگاه سی ان سی، چند الگو را در اختیار خریداران قرار می دهند که در حافظه دستگاه ذخیره کرده و از آن برای راه انداختن کارهای خود استفاده کنند. معمولاً خریداران هم نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان نمی دهند و همان را به کار می گیرند.

اما بخشی از آموزش کار با دستگاه فرز cnc مربوط به انتخاب ابزار برشی با توجه به شکل برش است. گاهی شما نیاز دارید که فضای داخلی یک قطعه کار را به صورت سوراخکاری و حفاری تخلیه کنید. در برخی موارد لازم است که این برش ها به صورت مستقیم باشند یا فضای داخلی آنها دارای پیچ و مهره باشد. هر کدام از این تغییرات نیازمند انتخاب ابزار برشی با طراحی خاص است. ما این موضوع را در معرفی انواع مته برای کار با دستگاه سی ان سی بررسی کردیم و نمونه استفاده از هر کدام را آورده ایم. پس شما هم این مطلب را مطالعه کنید.

فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل برای کار با دستگاه cnc فلزات

تاثیر تعداد محورها در آموزش کار با دستگاه فرز cnc

محورها یکی از تاثیرگذارترین فاکتور ها در عملکرد دستگاه های سی ان سی محسوب می شوند. در حقیقت، محور و اسپیندل به عنوان قلب حرکتی دستگاه شناخته می‌شوند و هر چه توانایی این دو بخش بالاتر باشد، دستگاه برای برش های پیچیده تر استفاده شده و از طرف دیگر کار با دستگاه هم سخت تر می شود. وقتی که شما به عنوان تکنسین از تعداد محور های دستگاه اطلاعات کافی دارید و می دانید که این محورها چه تاثیری بر کار نهایی دستگاه دارند، مسلماً کنترل بهتری روی روند حرکتی دستگاه هایی داشت.

بنابراین طبیعی است که بخش مهمی از آموزش کار با دستگاه فرز cnc مربوط به تعداد محور ها و تاثیر آنها روی عملکرد دستگاه باشد.

در این مطلب از لحاظ آموزش کار با دستگاه فرز cnc به برخی جوانب کلی پرداختیم و سعی کردیم که به کلیات آموزش های یک تکنسین اشاره کنیم. شما هم برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین برای خرید دستگاه می توانید مستقیماً با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را از کارشناسان ما بپرسید.

tak-admin
ارسال دیدگاه