ماشین های CNC چه زمانی کاربرد پیدا کردند ؟

ماشین های CNC چه زمانی کاربرد پیدا کردند ؟

کاربرد ماشین های CNC

نیاز صنایع نظامی به ابزارهای دقیق، باعث به وجود آمدن نسل اول ماشین های کنترل عددی پس از جنگ دوم جهانی بوده است. تا پیش از سال ۱۹۴۹ ماشین ها به وسیله کارت های سوراخ دار کنترل می شدند، اما در این سال (۱۹۶۹) شرکت پارسونز» قراردادی برای ساخت اولین دستگاه کنترل عددی با نیروی هوایی آمریکا منعقد کرد.

در سال ۱۹۵۱ میلادی این قرارداد به دانشگاه MIT واگذار گردیده و در سال ۱۹۵۲ اولین ماشین کنترل عددی سه محوره ساخته شد. ماشین های کنترل عددی روز به روز پیشرفته تر شدند و با ورود سیستم های PC و ریز پردازنده ها به صنعت، در کنترل این ماشین ها نیز تحولی ایجاد شد. امروزه استفاده از کامپیوتر در واحد کنترل ماشین های CNC، باعث افزایش سرعت و دقت بیشتر ماشین ها شده است و این روند تکاملی همچنان ادامه دارد.

خصوصیات ماشین های CNC چیست ؟

در این نوع ماشین ها، مراحل کار در یک برنامه ذخیره می گردد و واحد کنترل ماشین ابتدا کل برنامه و دستورات آن را مرور می کند و با نرم افزارهای خاصی، صحت و سقم آن را طی یک عملیات شبیه سازی بررسی کرده و در صورت نیاز پیام هایی را قبل از انجام و جرای برنامه برای اصلاح دستورات صادر می کند.

پس از تصحیح خطاها از قبیل برخورد ابزار، ماشین CNC برنامه را می خواند و پس از چک کردن، آن را اجرا می کند. بر خلاف ماشین های NC که تعویض یا ارتقای تولید وابسته به تعویض اجزای سخت افزاری و امکانات جدید است، در CNCها به راحتی می توان با کمک نرم افزارهای مربوطه، تولید را ارتقا داد و یا تغییراتی را در روند و روش تولید ایجاد کرد.

مزایای ماشین های CNC چیست ؟

از جمله مزایای این ماشین ها کاهش زمان ماشین کاری، توانایی ساخت قطعات پیچیده ، افزایش ایمنی کاربر، امکان تولید به صورت شبانه روزی و مداوم، امکان دستیابی به قابلیت تکرار تلرانس ها، تولید یکسان کالاها و استفاده از نرم افزارهای CAD CAM است.

 

مقالات مرتبط:

سی ان سی چیست؟

کنترل عددی

معایب و مزایای دستگاه CNC

tak-admin
ارسال دیدگاه