عمده ترین تفاوت بین بلبرینگ و رولبرینگ

بلبرینگ چیست؟ (یاتاقان یا Ball Bearing)

در گذر زمان همانطور که وجود اصطکاک در برخی موارد فوایدی را دارد ولی در اکثر موارد منجر به ایجاد مشکلاتی از جمله خوردگی، ساییدگی، خراشیدگی و غیره می شود، لذا نیاز است برای رفع این مشکلات قطعه ای ساخته شود که از به وجود آمدن این معایب جلوگیری کند. از جمله این قطعات می توان به بلبرینگ اشاره کرد.

بلبرینگ ها گونه ای از یاتاقان ها هستند که بار های محوری و شعاعی را تحمل می کنند، کلمه بال بیرینگ یا بلبرینگ از دو قسمت Ball به معنای گوی و Bearing به معنای تحمل کردن تشکیل شده است علت وجود یاتاقان و ساخت آن در تفاوت بین لغزش و غلطش است. اندازه یاتاقان ها استاندارد بوده و هر کدام برای مواردی خاص مورد استفاده قرار می گیرد که بلبرینگ ها از نظر ساختمان داخلی به انواع یاتاقان های لغزشی، یاتاقان های غلطشی و یاتاقان های مگنتی مختلفی تقسیم می شوند.

بلبرینگ ها با دارا بودن ساچمه های گرد به عنوان عضو غلطشی قادرند اجزای چرخان و نوسانی موجود در سیستم درگیر مانند شافت و یاتاقان ها را با حداقل اصطکاک بار و نیرو های ایجاد شده، منتقل کنند. این خصوصیات در بلبرینگ باعث افزایش عمر مفید قطعات، سرعت، کاهش ایجاد گرما و کاهش صدا در حین کارکرد دستگاه می شود.

 

کاربرد بلبرینگ

  • نگهداری محور به طوری که از لقی و لق زدن آن داخل بدنه جلوگیری کند.
  • جلوگیری از حرکت جانبی محور و برخورد قسمت های متحرک و ثابت.

 

نوع تحمل بار هایی که بر بلبرینگ ها وارد می شود:

  1. شعاعی:

    این نوع یاتاقان ها محور را در زمان تغییر دور و بار در مرکز قرار داده و بار شعاعی را تحمل می کند، این نوع یاتاقان ها نباید در برابر چرخش مقاومتی از خود نشان دهند که در صورت بروز این امر سیستم منجر به کاهش راندمان می شود. از انواع این یاتاقان ها می توان به بلبرینگ های شیار عمیق و خود تنظیم و یاتاقان ها و بلبرینگ های لغزشی اشاره کرد.

  2. محوری: 

    این نوع یاتاقان ها بار محوری را تحمل کرده، به این نوع بلبرینگ ها، بلبرینگ کف گرد نیز می گویند، زمانی که نیروی محوری کم باشد از این نوع بلبرینگ ها می توان استفاده کرد.

 

رولبرینگ چیست؟

رولبرینگ یا Roller Bearing یک از انواع بلبرینگ بوده و از طریق غلطش باعث ایجاد امکان حرکت نسبی دو قطعه می شود. سطح تماس ساچمه با دیگر سطوح در رولبرینگ ها مانند یک خط بوده و در نتیجه فشار بالایی از نوع شعاعی را تحمل می نمایند ولی اگر فشار از نوع محوری باشد قضیه برعکس شده و دیگر فشار زیاد قابل تحمل نخواهد بود.

انواع رولبرینگ

این محصولات دارای انواع متعددی بوده و از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. رولبرینگ سوزنی
  2. رولبرینگ مخروطی
  3. رولبرینگ استوانه ای
  4. رولبرینگ بشکه ای

 

تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ

بلبرینگ و رولبرینگ ها دارای طراحی ساده و مشابه هم می باشند، با این تفاوت که عنصر غلطان بلبرینگ ها ساچمه و در رولبرینگ ها به صورت استوانه می باشد.بلبرینگ و رولبرینگ ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت اصلی بلبرینگ و رولبرینگ ، مقاومت آنها در برابر میزان تحمل بار است.

به طور کلی بار وارد شده بر انواع رولبرینگ ها و بلبرینگ ها به دو صورت شعاعی ( Radial) و محوری (Thrust) می باشد که با توجه به کاربردهای متفاوت از آنها در موارد مربوطه استفاده می گردد.

در واقع بلبرینگ ها توانایی حمل هر دوبار شعاعی و محوری در وزن های پایین را دارا می باشند.اصلی ترین کاربرد آنها،انتقال بارهای وارده از کنس خارجی به کنس داخلی است.

اگر بلبرینگ ها در معرض بارهای سنگین قرار بگیرند شکل ظاهری آنها تغییر کرده و در نتیجه منجر به شکستگی می شود.

برخلاف بلبرینگ ها، رولبرینگ ها تنها قادر به تحمل بارهای شعاعی هستند.آنها می توانند بارهایی با وزن های زیاد را به راحتی جابه جا کنند.

tak-admin
ارسال دیدگاه