سروو موتور چیست؟

سروو موتور cnc
ماشین های کنترل عددی کامپیوتری یا cnc، با تبدیل دستورالعمل ها ابزارهای عملکردی را کنترل می کنند. وقتی کدهای عددی در سروو موتور cnc وارد می شود، آنها باعث ایجاد حرکت می شوند. دستگاه های cnc با استفاده از موتورهای پله ای یا سروو کار می کنند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

سروو موتور چیست
سروو موتور یک محرک دوار یا یک محرک خطی است که زاویه، موقعیت، سرعت و شتاب یک قطعه ماشین را کنترل می کند. ماشین هایی که بر روی سروو موتورهای الکتریکی کار می کنند را می توان از طریق حسگرهای فعال، کنترل کرد. به طور کلی یک موتور سروو نیازها را با دقت و قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به سایر انواع موتورها، برآورده می کند. در حالی که موتورهای دیگر برای انجام عملکردها، نیاز به گالن سوخت و مخازن مایعات دارند، سروو موتور به هیچ یک از این موارد نیاز ندارد و با سرعت و کارایی بالا کار خود را انجام می دهد. همچنین برخلاف موتورهای دیگر که حجم زیادی از سر و صدا ایجاد می کنند و به راحتی مستعد مشکلات گرمایشی هستند، یک سروو موتور برقی خنک باقی می ماند و نسبتا بی صدا هستند. در ادامه برای درک بهتر سروو موتورها آنها را با موتورهای پله ای مقایسه می کنیم.
فرق سروو موتور با استپ موتور
سروو به طور معمول از یک موتور بدون برس، 4 تا 12 قطب تشکیل شده است. از نظر سرعت و نیروی چرخشی، سروو موتورها گشتاور ثابت را ارائه می دهند. یک سروو موتور برقی فقط از جریان مورد نیاز، برای کار استفاده می کند و بنابراین بسیار سریعتر از موتورهای پله ای هستند. سروو موتور می تواند دو تا سه برابر، گشتاور معمولی تولید کند. به این ترتیب، موتورهای سرو به طور کلی برای برنامه هایی با سرعت بالاتر از 2000 دور در دقیقه یا بیشتر، استفاده می شوند.

استپ موتور یا موتور پله ای معمولا از یک موتور 50 تا 100 قطبی بدون برس، تشکیل شده است. بر خلاف سروو، موتور پله ای فاقد رمزگذار برای بازخورد است. گشتاور نیز در اینجا محدودتر است، موتور پله ای قادر به ارائه گشتاور نگهدارنده با سرعت پایین است که در سرعت های بالاتر کاهش می یابد. موتور پله ای در هر زمان انرژی بیشتری مصرف می کند. آنها بدون در نظر گرفتن اینکه موتور در حال کار است، از جریان کامل استفاده می کند. در نتیجه، موتور پله ای حرارت بیشتری نسبت به سروو موتور برقی تولید می کنند. موتور پله ای بیشتر در برنامه هایی استفاده می شود که نیاز به 2000 دور در دقیقه یا کمتر باشد.

نحوه عملکرد سروو موتور
سروو موتورها به صورت حلقه بسته کار می کنند و حرکت و موقعیت نهایی قطعه ماشین را کنترل می کنند. این مکانیسم نه تنها مکان و چگونگی وقوع حرکات را تعیین می کند، بلکه زمان و مکان توقف حرکات را نیز مشخص می کند. بنابراین حرکت در هر جایی که از موتور سروو برقی استفاده می شود، به راحتی قابل پیش بینی است. این امر صرف نظر از این که یک کارخانه برنامه ای با سرعت کم یا زیاد اجرا می کند یا دستگاه را برای مدت کوتاه یا طولانی کار می کند، صدق می کند. در ادامه به چند نمونه از عملکرد سروو موتور اشاره می کنیم.
1- کدبندی : یک سروو موتور معمولا با استفاده از یک رمزگذاری، بازخورد سرعت و موقعیت را تشخیص می دهد. به این ترتیب، ارتباط بین حرکات و کنترل ها در همه زمان ها در طول عملیات حفظ می شود. موتورهای سروو سرعت و موقعیت یک قطعه از ماشین آلات را با هر بار استفاده، می توانند کدگذاری کنند.
2-سنسور زوج : سنسور یک جز بسیار پیشرفته است که سیگنال ها را با نهایت دقت دریافت می کند. این امر باعث می شود که یک دستگاه cnc مطابق با الزامات یک برنامه کاربردی عمل کند.
3-پالس فعال : سروو موتورها توسط یک پالس الکتریکی یا مدولاسیون عرض پالس (PWM) از طریق یک سیم، کنترل می شوند. سروو موتور حداقل و حداکثر پالس و همچنین نرخ کنترل را، دریافت می کنند.
4-کنترلر : یک موتور سروو به یک کنترلر با تکنولوژی بالا و طراحی خاص نیاز دارد. برخلاف موتورهایی که با سوخت کار می کنند، یک سروو موتور پرسرعت در هر مرحله از برنامه به صورت الکترونیکی کنترل می شود.
کاربردهای سروو موتور
به عنوان یک فناوری که برای اولین بار در طول جنگ جهانی دوم آشکار شد، موتور سروو در 75 سال گذشته پیشرفت زیادی داشته است. اوایل از موتورهای سروو برای توسعه فناوری ضدهوایی و راداری استفاده می شد. در طول دهه ها، این فناوری به جایی رسیده است که ماشین ها را می توان با سرعت و دقت بیشتر از همیشه با دست انسان تراش و محکم کرد. صنایع از سازندگان هواپیما گرفته تا تامین کنندگان قطعات خودرو و اثاثیه متکی به سرو موتورهای برقی هستند. در سال های آینده، موتور سروو می تواند به توسعه فناوری ربات ها کمک کند.

tak-admin
ارسال دیدگاه