بروز مشکلات cnc و راه حل های آن قسمت 3

بروز مشکلات در cnc قسمت 3

چگونه میتوان رله برد  را تعمیر کرد و یا نیاز آن به تعمیر را درک کرد؟

بروز مشکلات cnc اگرچه رله بردها در اندازه های مختلف قرار میگیرند ، اما به طور کلی اجزاء رایج در دستگاه های سی ان سی میباشند.

همه ی آنها به یک شیوه کار میکنند ، بنابراین  زمانیکه از عملکرد آن مطلع می شوید ، بسیار ساده خواهند بود.

هر رله  برد یک سیگنال I/O 24 ولت (VDC)  و یا پائین تر را دریافت میکند و آن را به سیگنالی تبدیل میکند که معمولا 24 VDC و یا 110 وات(VAC) است. انجام این کار برای اینکه دستگاه بتواند آمپرهای بالاتری را تحمل کند ، بسیار ضروری است.

تقریبا تمام تابلو های رله مجهز به چراغ LED  هستند که وقتی ماشین نیاز به خروجی دارد ، روشن میگردد.

هنگامیکه که این نور را به صورت چشمک زن می بینید ، بدان معناست که خروجی به تابلو رسیده و باید به رله در تابلو اعمال شود.

اگر مدار به طور صحیح فیوز نشود ، دقیقا زمان و مکانی است که برخی مشکلات به وجود خواهند آمد. اگر متوجه شدید یکی از علائم در تابلو سوخته است ، تعمیر آن آسان است.

در بیشتر موارد ، شما فقط باید آن را تعویض کنید قطعه سوخته را بردارید و با سالم جاگزین کنید.

سه نظام(chuck) دستگاه تراش به نظر میرسد گیر کرده و باز و بسته نمیشود ؟!

بر اساس چک لیست زیر پیش بروید :

  1.  بررسی کنید که آیا پمپ هیدرولیک کار میکند یا خیر . اگر عمل نمیکند ، دستگاه را خاموش و سپس دوباره روشن کنید ، با بازگشت برق ، پمپ را آزمایش کنید و ببینید آیا این کار در حال حاضر انجام میگردد و یا خیر ! در غیر اینصورت مسیر برقی را چک کنید.
  2.  نگاهی به شیر تنظیم و یونیت هیدرولیک برای تست قدرت آن بیاندازید.اگر قدرت ندارد و یا به اندازه کافی نیست ، سعی کنید قدرت را بالاتر ببرید و یا آن را تنظیم کنید.
  3. پدال را بررسی کنید آیا به درستی کار میکند یا خیر!. جهت اینکار  بر روی صفحه نمایش ، سیگنال های ورودی را چک کنید .  اگر به نظر میرسد مشکلی در ورودی دارید ، نگاهی دقیق به اتصالات کابل ها و ارتباطات آنها با پدال بیاندازید و مطمئن شوید می توانید پدال را به راحتی  پائین فشار دهید و تراشه و یا سفاله ای مانع این کار نباشد.
  4. اگر ورودی بدون مشکل بود ، نگاهی دقیق به خروجی PLC بیاندازید. اگر بعد از فشار پدال خروجی ایجادنمی گردد ، سعی کنید با پیروی از لدر (ladder) خروجی مورد نیاز برای هر شیر برقی یا … را روشن کنید (عیب یابی)
  5. سه نظام (chuck) را با M code در بخش MDI تست کنید اگر عمل میکند ولی  با پدال خیر ! این بدان معناست که مشکل قطعا با پدال است.
  6. آیا  خروجی های PLC جهت شیر ها به درستی کار میکند؟ اگر چنین است ، مشکل شما در اتصال solenoid  میباشد . ممکن است سیم شکسته و یا اتصال می تواند شل باشد. سعی کنید سوکتsolenoid را با   coil ( بوبین ) متصل کنید و ببینید کهکویل به درستی کار میکند یا خیر.
  7. در نهایت به نقشه اتصال بین chuck  و سیلندر هیدرولیک نگاهی بیاندازید. لوله های اتصال هیدرولیک را باز و بسته کنید.
  8. گوه و لبه های  داخلی سه نظام به طور خاص و مرتب روغنکاری گردد. اگر کثیف باشد و یا روغنکاری نشده باشد ، سه نظام به درستی کار نخواهد کرد.

چه مواردی را باید در در مدار حفاظتی (safety circuit) بررسی کنیم؟

  1.  مطمئن شوید ، تمام کلید ها و میکرو سوئیچ های درب ،  در موقعیت مناسب هستند.
  2.  چک کردن اینکه تمام ماژول های مورد نیاز متصل شده باشند ، چراغ های آلارم  LEDبه شما کمک میکنند که مشکل را پیدا کنید.
  3. مطمئن شوید ، کاید هایemergency stop  در موقعیت آزاد و مناسب قرار دارند ، زیرا در برخی اوقات لرزش و ارتعاشات سبب می شود کلید ها در حالت دیگری قرار بگیرند.
  4.  هر گونه اتصال و یا ماژولی که که نیاز به سفت کردن دارد ، محکم تر شود.
  5.  اتصالات ماژول های بزرگتر را چک کنید چون به طور ذاتی تمایل بیشتری برای شل شدن دارند.

 

 

موارد فوق تنها بخش کوچکی از  نگهداری و تعمیرات به خصوص نقش تاثیر گذار PM در روند توسعه فرایند تولید و پیشگیری هر چه بیشتر از خرابی های اتفاقی است.

 

 

tak-admin
ارسال دیدگاه