بررسی تارت Turret در تراش های cnc

بررسی تارت Turret در تراش های cnc

تارت از جمله اجزای مهم و اساسی در ماشین های تراش چه در نوع دستی و چه در انواع مختلف cnc  میباشد. تارت ها بر اساس نیاز انواع مختلفی دارند.

در دستگاه های تراش cnc برای ماشینکاری قطعات میتوان از دو نوع ابزار گیر استفاده نمود ، یکی ابزارگیر های Gang-type  هستند که به صورت بلوک ابزارهای ثابت و فیکس شده بدون قابلیت چرخش بر روی میز شیار دارد قرار گرفته اند.

و دیگری بهره گیری از ابزار تارت است که در ادامه به تشریح آن می پردازیم.

تارت چیست؟

تارت به عنوان مخزنی به منظور جانمایی و set-up ابزار های مورد نیاز در زمان ماشینکاری است که اپراتور قبل از شروع عملیات ماشین کاری ابزار های مورد نیاز را انتخاب و بر روی هلدر های تارت نصب و آفست گیری (tool-off set) میکند.

 

مشخصات تارت:

1. تعداد ابزارهای مجاز برای چرخش

بیشتر شرکت های تولید کننده تارت هایی با تعداد ابزار های 4-6-8-10-12 و 16 را فراهم می آورند .

2. مکانیزم حرکت (turret drive)

الف) برقی electrical (AC) : در این نوع سرعت تعویض ابزار زیاد اما توان کمتری در مقایسه با نمونه های سروو و هیدرولیک دارد و برای عملیات کوچک و سبک ماشینکاری مناسب است.

ب) هیدرولیک Hydraulic : در نوع هیدرولیک سرعت تعویض ابزار نسبت به  نمونه های برقی و سروو موتور کمتر است اما از توان بیشتری برخوردار است.

ج)سروو servo drive : در نوع سروو موتور هم توان و هم سرعت تعویض ابزار نسبت به سه نمونه ی دیگر بالاتر است.

د) استپ موتور (stepper motor)

3. سیستم قفل کردن

بیشتر تارت ها به شکل پنوماتیک ، هیدرولیک ، مکانیکی و یا الکترو مکانیکی هستند.

4.ظرفیت ابزار

ظرفیت ابزار نیز بر اساس استاندارد های اندازه گیری میلیمتر و اینچ محاسبه میگردد.

ظرفیت ابزار های مبتنی بر اینچ عبارتند از:

500-625-750-1.000-1.250-1.500  اینچ

ظرفیت های ابزار مبتنی بر میلی متر عبارتند از:

12-16-20-25-30-32-40-50-60 میلی متر

 

در نهایت ماهیت تارت ها به اینگونه است که در امتداد یک محور عمودی میچرخند تا هر ابزار را در طول این چرخه در موقعیت صحیح قرار دهند.

به طور معمول،کل تارت ها در طول حرکت داده می شود تا تغذیه ابزارها فراهم شود.با ترکیب چندین عملیات روی یک ماشین،یک اپراتور می تواند تعداد مراحل مورد نیاز برای پردازش قطعات را کاهش دهد.این روند باعث کاهش زمان تولید و کاهش خطاهای موقعیت یابی می شود.

 

انواع تارت

1- تارت های تاج دار  یا Crown-type turrets

دارای یک صفحه شاخص و یک محور چرخش هستند که به صورت زاویه دار بر روی سطح تارت قرار گرفته اند.آنها ابزار های ماشین مانند مته ها را نگه میدارند که رانده یا چرخانده می شوند.اکثر تارت های تاج دار در عملیات های ماشینکاری پیچیده با عملکرد بالا  استفاده می شود.

 

2- تارت های طبلی ( دیسکی ) یا Disc or Drum-type turret

دارای یک صفحه صاف و نمایانگر هستند که عمود بر سطح تارت است و قابلیت چرخش و امکان تعویض ابزار را فراهم می آورد و همچنین می توانند ابزارهای ثابت یا چرخشی را نگه دارند.

 

3- تارت های عمودی  یا Vertical turrets

این نوع تارت ها به صورت عمودی قرار می گیرند و معمولا امکان استفاده از چهار یا شش ابزار در این نوع وجود دارد.

سایر تارت های ابزار نامشخص، تخصصی یا اختصاصی نیز در این دسته هستند. به عنوان مثال، تارت هایی با نمایه سازی دو جهته می توانند در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت نمایه سازی کنند.این عملکرد موجب افزایش بهره وری و سرعت در تعویض ابزار و کاهش زمان ماشینکاری میشود.

 

 

tak-admin
ارسال دیدگاه